tisdag 1 mars 2011

Engla - nr 1 idag

Mina tre stjärnor,
kan väl säga att ibland visar dom upp sin mest intresserade sida när det är dags för kort.

Ja det måste jag säga att min lilla superkåta engelska tjeja har verkligen tagit sej upp på plats 1 idag bland mina tre tokar. Hon har gått LÖS från mamma hela vägen upp till Jami ut med hela allén och för er som inte vet är det ca 2,5 km med trafikerad väg och mötande gående, cyklister och barnvagnar och hon klarade det galant. Jag behövde knappt ens påminna henne och så fort jag sa stanna så gjorde hon så fint ställande så jag trodde nästan att vi var ute och tränade lydnad. Så hon ska verkligen ha sin guldstjärna idag. Jag trodde kanske inte riktigt från början att det skulle gå men kände mej när jag kom ut stark och självsäker och det gick. Ibland blir man glatt överraskad och det stärker en något otroligt när det händer, inte trodde jag att Engla med endast en sak i huvudet skulle fixa detta med såndan konsentration och position, som sagt GULDSTJÄRNA TILL ENGLA!!

Tikka var ju självklart också med på promenaden och hon skötte sej också så bra så men det gör hon ju alltid men för det glömmer jag inte bort att berömma henne för det. Men sen när vi skulle gå från bilen och hem så fick jag använda min "hårda" röst för då tänka sej lilla Tikka att hon allt skulle vakta sin flock och säga till en mötande hund helt bara så där men hon vände och kom men glad var jag inte på henne när hon hittade på nått sånt. Men även om man är snart 7år så blir det ibland tokig när det händer saker och det är tillåtet bara man lyssnar när man får sej en tillsägelse för även gamla hundar kan få hjärnsläpp ibland.

Ja och Pärla hon lever på att ät ALLT som går att äta just nu. Helst ska det vara någon form av skit och det spelar inte så stor roll om man lämnar henne för hon SKA äta upp ALLT så ingen annan kan få smaka på delikatesserna. Tur att hon är söt som socker och charmig som få annars hade hon varit billig och när jag måste hämta henne för typ trafik och sånt är hon så j*vla väl medveten om att hon gjort fel och ser ut som "vaddå jag har inte gjort något, titta matte jag vill ju vara med dej". Så anti skiätar träning är något som står på listan för lilla tjocksmock som snart vuxit ifrån sitt berömda namn.
 
Ikväll har jag haft finfrämmande av familjen kaos och Maria med Majken. 6 tikar och 1 stackars liten hanhund fyllde min lägenhet tillsammans barn och oss lagom utslitna ägare. Stackars Tikka, Majken och Arra var nog dom som var mest förskräckta över detta kaos. Tikka som jag inte riktigt tror är van vid 4 olika raser och en hög med unghundar som invarderar hennes hem och stackars Majken hon är van vid Maria och Vilda hon, sen då till Arra som Annika lagom fått tillbaka som garanterat INTE är van vid detta fick ju lite smått kåtslag med en löpande Engla och en skitsnygg Majken som inte riktigt uppskattade Arras sätt att visa sin kärlek på. Dessa underbara vänner då menar jag Maria och Annika + barn är några av alla jag kommer sakna att tillbringa lata vardagskvällar med <3
 
Nu är det kväller för familjen i Västervik och imorgon väntar en kort dag på jobbet sen blir det träna hund hela eftermiddagen och kvällen innan det är dags för den nu mera dagliga kvällspromenaden med Mateus. Ska blir så kul och vara lite på klubben och träna har varit lite slapp med det de senaste dagarna, det har bara blivit det vardagliga men nu ska det TRÄNAS!!!

Tack och godnatt för idag