söndag 6 mars 2011

Fortsatt födelsedagsfirande i vårvärme

GYLLENE LYCKA
Ja lördagen bjöd verkligen på vårsol och då vet ju alla ni som läser detta att jag och mina hundar spenderar inte dagen inomhus om inte något allvarligt har hänt. Så när jag ätit frukost med hela familjen begav sej Niklas, Beatha och jag ut med alla hundarna. Vi hade en riktigt trevlig promenad med många fina kort. Även idag blev det lite uppletande med nu när vi var ganska många kunde det ju göras lite svårare och mer utmanade för dom. Men både Tikka och Engla fixade väl det dom, det märks att Tikka mer nu börjar gå på min lukt och förstår att det är det hon ska leta efter och det är kul och ett tecken på att hon börjar känna sej hemma. Sen testade vi även att jag gömde mej långt upp i skogen för att se om de letade upp mej för Niklas tyckte att de inte hade sån koll som jag påstod. Jag var väl sisådär 50 meter upp i skogen och det tog inte 1 min innan alla hade hittat mej och både Nemo och Pärla kom farandes som spjut för att hitta "sin" matte. Så haha på Niklas som fick ge sej och inse att dom har koll så jag behöver inte ha det och det är precis så det ska vara. Det är inte så att jag skiter i hundarna när jag är ute men vi går tillsammans utan massa tjat och ord, vi kommunicerar genom lek, kroppspråk och gemenskap och för det behövs inte en miljoner ord utan det behövs bara ett SAMSPEL som många tyvärr missar. Jag vet vart dom är och dom vet vart jag är även om vi inte alltid ser varnandra och den känslan kan vara en av de bästa när man jobbar hund.
Som sagt lek och bus i lagom mängd bygger samarbete och ömsesidig respekt <3
NEMO
Niklas och Beatha med alla hundarna!
Förmiddagen fortsatte med tårtkalas hemma hos mamma och pappa med mormor och morbror som gäster. Mamma hade fixat en sån fin lila tårta till mej och det var bara såååå god!!
Eftersom vårsolen fortfarande var framme så tog jag med mej hundarnas filt ut och satte mej i solen mot väggen och läste lite hundböcker som jag fått i present med hundarna gåendes eller liggandes runt mej. Engergi påfyllning kallas det =)

På eftermiddagen hann jag och Betha med en trevlig promenad med Tikka och Engla och de gick lösa och höll sej runt oss hela tiden trots att vi gick i stan och fokus inte låg på dom. Visst Tikka klarar sej väl alltid och är van men Engla är man lite mer osäker på men hon visar verkligen framfötterna så jag kanske ska tacka för att hon löpte så här tidigt istället för att vara sur över det. Visst försökte hon lura bort mej och tro att jag inte såg henne bara för jag gick och pratade med synd för henne så gjorde jag det. Men samtidigt så vet jag ju också att ingen av dom skulle gå fram till en annan människa, det enda som skulle hända var om det kom en hanhund men det skulle jag ju hinna se. Så under promenaden hann jag och Betha smida lite planer om framtiden och det känns roligt att få ytterligare en svägerska som jag kan ha trevligt med. Aldrig fel att tycka om sin släkt det gör livet lite lättare <3
Finfin advokadosoppa till förrätt och vitchoklad pannacotta till efterrätt förgyllde huvudrätten!
Tack mamma för en jättegod middag <3

På kvällen var det dags för middag och den var för alla mars födelsedagsbarn så jag, mamma och Beatha blev firade. Vi tittade på massa gammla diabilder som mamma och pappa gjort om och lagt in på cd och det var så kul. Det var fler än en person som hade ökat ett par kilo, skaffat sej lite fler gråa hår men framförallt har de kastat alla fula kläder, glasögon och klippt sej vettigt. Så många skratt blev det och vi kan väl glädja oss åt att jag har dragit ut lite på längde och inte bevarat den mer fotbollsaktiga kroppsformen. Tur att jag var söt som socker och hade humör som få annars vet i hunda hur det gått för bollen Lisa =)
Japp istället blev jag en Tiger eller som jag själv kallade mej häromdagen duracell kanin!
Trevlig kväll avslutades med lite melodifestival som jag om jag får säga mitt är GRYMT ÖVERSKATTAT. Hallå vad hände med den gammla hederliga slagern som Carola, ABBA och Arvingarna gav oss, nu är det ju mer spex och korriografi än någonsin. Sen alla dessa deltävlingar gör ju att man har tröttnat innan själva Melodifestivalen egentligen börjar och alla röster spelar någon roll. En annan tanke om denna tävling är att typ halva startfältet består av Idoldeltagare som varit med under året, hur klarade sej svenska musikvärlden utan denna tävling?! Eller så var det då bara de bästa deltog och man behövde inte massa deltävlingar och trams för att fylla ut det.......

Ytterligare en trevlig födelsedag avklarad och jag somande gott efter många timmars utevistelse och hundarna klagade inte alls över att få komma hem till sina "sängar" och få sova.

Livet leker,
och den som gett sej in i leken får leken tåla.