onsdag 30 mars 2011

Underbara Onsdag

Började dagen med en tripp till jobbet för att vara med på "blåfesten" det är ju inget man vill missa precis. Det var så mysigt att träffa alla barnen och jag kommer verkligen sakna dom när jag inte är där. Men dom finns ju kvar så jag får gå och hälsa på dom när jag är hemma. Självklart kommer jag sakna mina kära kollegor som jag har kommit så nära. Det är verkligen underbara pedagoger som har berikat mitt liv på många sätt <3
Sen blev det dags för långpromenad och fika med bästaste Lotta och Maria ute på Lillön. Vad kan vara bättre än leriga lyckliga hundar, värmande vårsol och fina vänner?! Rundan som vanligtvis tar kanske 45min max tog idag drygt 1½ timme. Skvaller, minne och framtid disskuterades och fler än en lerig tass gjorde oss uppmärksamma på deras närvaro. Jag försökte allt jag kunde att komma ihåg Mattias 511 000 ord igår om allt med ljus, bländare, slutare m.m. och jag tror jag fick till nårga riktigt bra bilder iaf.
Lera + vatten + golden = GLÄDJE
Närheten till vattet kommer vara en av sakerna som kommer ligga högt på saknad listan.
Finaste Majken!

Tikka som inte förstår detta med vatten temperatur.
Uppenbarligen inte Engla heller....

Helt ärligt kan man bli mycket sötare??!!

Ute på Gränsö blev det både badning, passivitetsträning, kontakt och inkallning. Herregud vad dom växer mina små och vilken sjuk kontakt dom har. Jag säger bara det, varenda timme jag slitit på dom är det värt  när man ser att det sitter där trots deras ringa ålder och uppehåll i träningen. Jag har verkligen valt rätt hundar och kennel (Wintergold's). Passivitetsträning vid vattnet är inte den lättaste uppgiften här i livet när man är en vattenälskade golden, men det gick galant för den gyllene farmen.
Sen fortsatte vi ut på klubben för att vara åskådare till Lia och Sanna som har projektarbete med Hugo. Skapligt mycket man kan lära sej på att bara studera och filma. Allt som man borde se som hundägare men som man inte ser för man fokuserar på helt fel saker när man ser det uppifrån. Men när man får möjligheten att stå vid sidan av och se på ekipage som tränar så lär man sej inte bara se vad dom gör utan vad man själv också gör men som kommer per automatik. Ibland borde man verkligen ta tillfället i akt att träna passivitet med sina egna hundar/hund och studera andra som tränar, har kurs eller bara är ute på promenad. Mina egna själar fick en stor portion passivietesträning och jag säger bara det Pärla 5 månader, vad hände med denna hund?! Inte nog med att hon är söt som socker, glad som toppen utan hon är allt man kan vilja ha i en ullig 5 månaders golden kostym i st xxl. Alla tre ligger som ljus på filten som jag hade med och bara chillar. Okej Pärla hade lite rörelse i benen efter siså där 30 min men det är ganska okej med tanke på att de låg lösa på filten utan att ha rört sej innan. Sen hade vi lite kontakt och följsamhetsträning och det är så skitkul att jobba med dom både individuellt och i grupp för dom jobbar verkligen mot mej även om dom är alla och det följer och varierar min hastighet så himlans bra. Alltså gud vad jag är taggad nu på att JOBBA HUND!!
Äta Pärla är en bra sysselsättning när matte vänder ryggen till.

Hade även en mentalstyrketränings övning idag med Tikka. Lös Tikka på stan med hundar, barnvagnar och besök på Chrisma (frisersalong) och på banken. Kan man bli mer stärkt än när man har en hund precis bredvid sej oavsett vad som händer runt en och hon följer minsta vink. Sen gå in på banken lägga henne i hörnet, göra mina ärenden och sen roppa in henne när man går därifrån och är klar och hon kommer, sluter upp fint vid vänster sida. Fan rent ut sagt vad stärkt man blir och vilket självförtroende man får. Nästa gång blir det Englas tur och testa detta men jag vet ju att det kommer gå minst lika bra för hon har verkligen inte ens ett litet behov av att gå fram till andra hundar och människor. Hon kan min mellan tjej hon med. Pärla kanske skulle kräva lite mer fart och arbete från mattes sida men det skulle gå, SJÄLVKLART!

Tack och godnatt 30/3 -11 imorgon blir det Vallentuna igen =)
"Isen är inte problemet, det är bara det som gör att det är svårare att ta sej till matte."
Begränsad hastighet är inget som finns i skogen.
Flockindelning och rangordning i detta lopp?!Hmm
Hinder vad är det?!
Något vi tar oss förbi överlevande och starkare!

Lev livet NU!