torsdag 10 mars 2011

TID

Ja uppenbarligen så är jag en svamp som läkaren beskrev mej igår. Jag drar till mej allt som man kan dra till sej i bacilluskväg och det är ju inte så att jag har världens bästa jobb för att undvika baciller men så är det. Hoppas inte hundarna jag ska jobba med sen har lika mycket baciller som jag kan ta åt mej för då blir det inget bra. Men jag kämpar på, det blir mycket vila denna vecka och jag försöker att ta det så lugnt som möjligt så jag ska bli frisk snart igen, är så trött på att aldrig vara riktigt bra. Men vad gör ytterligare en sjukvecka på mitt redan överfulla lönekonto ;)
Pigga och glad hundar med en toppenpigg matte

Hundarna har väl kanske inte haft de mest givande dagarna i sitt liv men jag har tagit mej iaf en praktisk promenad varje dag. Ja ingen ska kalla att åka ut i skogen, släppa hundarna och gå minimalt själv är lat promenad utan det är det praktiska sättet att rasta hund på när man själv är sjuk och trött, hahaha. Kanske inte det mest hjärnuttröttande sättet för hundarna men de får springa av sej det värsta iaf och det är ju skönt när ens samvete får sen en törn. 
Men igår kände jag att jag vara tvungen att låta dem använda sina små celler där uppe lite grann så Tikka fick köra lite sök och herregud vad den hunden kan plöja i skogen, undra om något kan stoppa henne när hon är på väg mot ett "byte" hon verkligen trycker bort buskar och allt som kommer i hennes väg. Härligt att se att åldern och valparna inte har bitit på hennes fysiska kapacitet, hon är nog i en dams bästa ålder just nu.
Ni ser väl hur hon bara ÄLSKAR att vara med sin matte ;)

 Engla fick lite klicker träning och hon tycker det är så kul verkligen att tänka och jobba själv för att lösa vad är det egentligen matte vill att jag ska göra? Hon har vuxit något enormt de senaste veckorna och löpet har gjort henne mycket gott för hennes inre trygghet verkar det som. Hon bjuder på sej själv, hoppar gladligen in i bilen, följer mej som hon aldrig gjort annat och LYSSNAR!!! Sen Engla kom hem till Sverige har jag vänt ut och in på mej själv för att få henne att jobba NÄRA mej, jag har lekt, kelat, matat, gett godis ja allt för att få henne intill mej och NU är hon PÅ mej minst sagt. Ja så går det när man jobbar för gemenskap och närhet då kan det leda till att den avvaktande, lite skygga valpen blir en flygande glädjespruta rätt upp i mattes ansikte på inkallning och vad blir då nästa steg??!! Hmm.....Svårt att ta bort efter att jobbat 6 månader med att skapa det men ändå finns det nått där emellan som vi ska hitta. Men just nu är glädjen så stor att ha Engla vid sej och inte 1 meter ifrån sej så hon får växa i detta en period nu så får vi sakta men säkert jobba henne ur hoppandet vilket inte jag tror blir några problem eftersom hon inte hoppar till vardags. Jaja så kan det gå men jag fick ju som jag ville och lite där till =)
Pärla fick använda sitt lilla valphuvud med kontakt övningar igår med störning och hon är så ljuvlig denna lilla boll så jag skulle kunna äta upp henne. Hon har blivit så himlans kelig och myspysig just nu och som alltid är hon så kontaktsökande så det finns inte. Pärla utvecklas hela tiden och visst vissa dar när magen fylls med saker som den verkligen inte borde kan jag bli rätt trött på henne men hon är en PRINSESSA. Ja hon har faktiskt mer och mer fått låna den titeln av Lykka trot eller ej, men hon är en prinsessa dock kanske inte lika glamorös och ståtlig som Lykka men i själen är hon det. Pärla kan vara den roligaste valpen jag har haft, hon är verkligen som en flygande boll och även om hon inte är tjock så får man intrycket av att hon är så klumpig och lycklig. Så just nu lever jag i nuet med lilla Pärla och njuter av varje framsteg hon gör och allt charmigt och icke charmiga saker hon bjuder på. Med Pärla har jag verkligen lagt fokus på grundläggande beteenden som krävs för att platsa i en flock och i träningssituationer, så passivitet blandat med aktivitet, stanna innanför dörren tills jag klätt av mej, stanna tills gäster klätt av sej innan man hälsar, rumsrenhet, koppel/lösgående, vänta på maten, KONTAKT, socialträning i olika miljöer med människor och hundar i olika åldrar, ja och sen kan hon faktiskt sitt =) Så massa komandon är hon inte full med precis men hon kan dom viktiga orden och det är dom hon ska kunna först och främst. Trix och fix kommer hon få lära sej med tiden och jag är inte rädd för att hon inte kommer ta till sej begrepp bara för jag sparat på dem under första månaderna i hennes liv utan förr tvärtom hon kan det hon ska kunna i sin ålder och hon är inte redan trött på mej och alla mina ord. Så nått har jag lärt mej på vägen med alla valpar jag haft, så Pärla kommer inte bli perfekt men så nära så det kommer störa andra ;) hahaha
Lilla söta Pärla 8 veckor

Det är så underbart härligt att se hundar under deras första år hur de utvecklas, hur de påverkas av mej som ägare och av omgivningen och hur alla olika faser i kroppen påverkar deras beteende. Det är så viktigt att inte fokusera på problemen som olika stadier har utan fokusera på de roliga delarna som kommer med varje istället. Visst man kan bli både gråhårig, frustrerad och totalt knäpp på dom med då är det så viktigt att ge dom TID. Tid är nog det som hundar under första året får minst av men som de behöver mest. Valpar/unghundar är inte perfekta, är inte lydiga, är inte snyggast, är inte toppen varje dag men en sak är de, de är en utvecklande individer som likt ett barn behöver tid och kärlek varje dag oavsätt dagens händelser. Sen är tiden så enormt viktigt, kroppen och hjärnan växer inte alltid tillsammans under första året och då behöver de ibland bara tid att få VARA. Så många valpägare vill så mycket med sin hund och gör så mycket med den och glömmer lätt att de är små och är under en pågående process som man ska ta vara på och dra nytta av. Så snälla ni se möjligheterna med er valp/unghund även när de tuggat sönder mattan, skorna, listerna eller satt sina älskade leriga tassar på den nytvättade vårkappan =)
Kom ihåg dom är bara valp en gång i livet!!
....eller när de försöker sno fikan på skogspromenaden =)

Idag ska jag försöka fixa mina visitkort, logga till bilen m.m. så något händer här hemma bland allt snorpapper. Blir ju tokig av att vara hemma men vad ska man göra när man blir trött av att gå fram och tillbaka till bilen och har på sej tjocka vinterkläder medans andra har börjat plocka fram vårkläderna. Så inne sysslor och vila är vad som kommer ske idag. Vem vet kanske ett bloggupplägg till för så mycket tankar och idéer som jag får när jag är hemma och är sjuk får jag aldrig annars. Så hoppas ni alla kan njuta av solen idag för den ska visst finnas på många platser.

Äntligen vår.....Kanske...