måndag 28 mars 2011

Mord i Norrköping

I går blev det ytterligare en väldigt givande och intressant dag ute på Bosön där mer info om golf fyllde mitt huvud men oxå tankar om träning och tävling i alla sammanhang. Hur man ska tänka och hur man ska planera och utvärdera, verkligen skithäfigt. Man kan verkligen lära sej nya saker på de mest otänkbara ställena. Men det är ju det som gör att man vill hoppa på nya saker och som gör det så spännande med utveckling på alla plan. Det är verkligen så viktigt att kunna tänka bredd i saker man lär sej för oftast kan man använda alla övningar i alla sammanhang bara man placerar dom rätt i sitt huvud och sen framför dom med engagemang.

Som sagt dagen var verkligen toppen och mitt kunskapsförråd har fyllts på med massa vettigheter. Men kvällen och hemresan blev inte lika rolig, dock spännande och händelserik men inte KUL. Eftersom min kära far inte riktigt vill lyssna på sin dotter och hennes förklaring till att bilen är trasig så fick vi istället erfara det 2 mil norr om norrköping med massa packning och 3 hundar. Det är nämligen då däck nr 1 går sönder, men jag var faktiskt hyffsat samlad ut med hundar och bur och på med reservdäcket.
Däck nummer 1 och däck nummer 2. Ser det ut som bra rullande däck el??

Det gick faktiskt smidigare än jag hade tänkt mej, nu var det bara ett problem vi skulle ta oss hem på reservdäcket som har en maxhastighet på 80km/h. Som ni kanske förstår så gick inte detta, utan lagom vi svänger in i Norrköping går det också sönder, JIPPI!!
En smått fundersam och uttråkad Tikka.

Klockan är väl nu runt 21 och min onda kropp hade mer än gärna varit hemma i sängen. Efter ett x antal minuter och disskusioner får jag äntligen ringa en bärgare. Skitkul för en 5årig pojk kankse men inte för alla oss andra att sitta i bilen på en bärgares flak runt hela Norrköping. På däckverkstaden börjar det SNÖA ja varför inte?! Det var lite nu som mitt tålamod var slut och utraderat, så hittar ni det så är det bra hittelön på vid återlämning. Det var även nu som min kära far kunde ha minst sin dotter eller sej själv. Men som tur var insåg han nog det med, när mina ögon förvandlades från nötbruna coker spaniel till kolsvarta ilskna mastiff ögon.
Det blir inte tråkigare än man gör det så varför inte lite appoteringsträning i bilen när dom ändå byter däck. Jag försökte även lära Pärla att INTE börja röka eller ät småsten men det vet jag inte om det gick in.
För att göra resan lite mer spännande tänkte pappa att han kanske lyckades köra hem med lite för lite bensin och hoppas på att det NOG skulle räcka. Men i Söderköping när jag tvingat honom att stanna så kunde jag äntligen somna, som tur var sov jag hela vägen hem. Väl hemma kl.00.30 tyckte inte hundarna att det var sovdags, varför inte långpromenad på det här också? Men det fick dom faktiskt inte utan Pärla fick ge sej och gå och sova IGEN även om de hade fått många timmars vila i bilen. Men inte bara vila utan miljöträning på högnivå, mycket märkligt ibland att mina hundar ens går in i bilen så mycket som händer runt den.
 
Överlycklig Pärla <3
För att då toppa allt detta så vaknar jag av att stackars Sanna ringde fel kl. 06.30 och väckte mej. Inte allt för skoj med tanke på hur jag nog lät. Sen somna om för att vakna av sms, SKITKUL!! Så när jag väl kom ut med hundarna var väl mitt humör så långt ner i botten som det kunde, och om någon hade mött mej hade de nog inte hälsat. Som alltid när man är på sånt här underbart humör så gör ju hundarna ALLT för att matte ska fortsätta vara det. Så illa som de gick i koppel i morse har de aldrig gått och solen värmde knappt ens. Men efter lite frukost och ett x antal timmar på gården i huset i lä med värmade vårsol var jag nästan människa när Lotta dök upp på spontan besök. Det var inte igår vi sågs så det var trevligt att sitta i solen och snacka lite skit.  Hundarna tyckte nog inte de hade kunnat få det bättre idag efter denna annorlunda helg, fri lek och mitt sällskap ute i flera timmar. Så nu är de tillbaka på toppen igen!!
 
Engla och Pärla in the sun med igelkotten.
Nemo tar sej ett skapligt lut i solen =)

Ikväll väntar kalas i Gunnebo för Simon som fyller år måste verkligen passa på att träffa så många som möjligt nu när jag är hemma. Blir ju inte så många dar innan det är dags att åka iväg till Vallentuna igen för lite etologi med Lars Fält. Tror det kommer bli en grymt spännande helg det med, men först väntar en fullspäckad vecka. Det är inte lite som ska packas och planeras. Det är en pyssel när man inte kan flytta allt samtidigt och bo på 2 ställen men inte riktigt på något. Men det är grymt KUL =)

Lär av varje steg,
 även om man ibland möter på hinder...
typ envis pappa ;)