torsdag 3 mars 2011

Duracell kanin = Lisa


Ja det är nog det som jag mest kan känna att jag har likheter med, jag håller ganska länge men när det väl tar stopp så tar det tvärstopp och då behövs det lång tid för att återladda mej. Ja det var nog det jag gjorde i morse när jag tog mej en sovmorgon som innebar sisådär 2 timmars försovning mot när jag egentligen skulle ha vaknat, ILLA. Inte kul och vakna utvilad och glad och inse att klockan är 7.21 och man börjar jobba 7.30 då blir det lite fart på kaninen kan man minst sagt säga. Men på 45 min så hann jag med mycket:
- Rasta hundar
- Utfodra hundar
- Lägga om Englas tass
- Förvandla mej själv från levande lik till Lisa
- Lämna 3 hundar på 3 olika ställen
- Köra vilse ute på Getrudsviks området i allt jävla vägarbete
- Springa i lössnö från parkering pga att jag kom till fel parkering
Inte illa pinkat men fy vilken puls jag hade när jag väl landade på golvet på jobbet och sen när jag skulle återberätta gårdagen och morgonen för mina kollegor och förvånade barn så hann jag nog med alla gester som någon någonsin kunde ha tänkt sej att använda plus att jag pratade med en hasitghet som bara jag kan få upp i sånna här lägen. Ja jag säger då det, det är tur att man bara är 25 år ;)
 
På eftermiddagen innan det var dags för sjukhuset så tog jag och mina hundar oss en fika i solen på mamma och pappas gård. Det var verkligen vårsolen som var framme och värmde mej, hur underbart som helst, längtar så grymt till våren nu så alla tjocka kläder kan packas undan och dagarna blir längre och träningsmöjligheterna fler. Efter sjukhuset blev det långpromenad med Engla och Tikka och turen var på min sida så solen värmde oss iaf åt ena hållet. Båda tjejerna var så himlans duktiga, Engla imponerar verkligen med sin lösgående i vardagen, hon har vuxit något enormt bara på några veckor när det gäller det. Det är verkligen en fröjd att gå ut med dessa två damer som följer ens vänstra sida och springer gladligen efter tillåtelse och sen sluter upp fint vid sidan igen när man säger till. Ingen av dem har något större intresse av andra människor, Engla har ju dock ett väldigt STORT intresse av hanhundar just nu men hon tyglade sej riktigt bra idag på promenaden. Men vid möte av hund la jag faktiskt kopplet runt halsen på henne för jag vill inte chansa på några blandisvalpar på första löpet här inte, min Engla ska sparas till de BÄSTE karlarna =)
Under promenaden så blev det lite träning, följsamhet i olika tempon i olika sträckor och dom är så grymma på det, dom springer jämsidens på min vänstra sida och så fort jag saktar in gör dom desamma, när jag stannar sätter de sej ner. Vi tränade även ställande som Engla har blivit kanon på och jag vet inte när det hände, Tikka vill gärna sätta sej men lyckades riktigt bra idag. Det är underbart att ha två gyllene guldklimpar att träna och promenera med i vårsolen och snart har Pärla kraft i benen att följa med på några "vanliga" promenader också. Det är verkligen en utmaning när fler hundar ska bli samspelta, inta position och hålla den tillsammans och sen jobba med mej och inte med varandra det gör att man som ägare fokuserar och inspireras till att utmana en själv och jag lär mej massa nytt =)
Pärla den lilla skrotan hon har nog sovit sen jag hämtade henne hos Sickan hennes syster, de hade visst levt rövaren idag så de förvarnade mej att sova är nog hennes syssla och de hade de alldeles rätt i.

 Söt <3
I kväll hanns det dock med lite päls och klo vård på mina troll. Tikka fick både öron och tassar ordninggjorda så nu är hon extra fin tills hon ska och besöka sitt "hem" nästa vecka. Ska säga att när öronen klipptes så blev hon så otroligt lik min älskade Lykka och Lykka är en kopia av henne på många sätt. Säger det Tikka är en 7 årig Lykka, sur, tydlig, lekfull, alltid på G och sjukt rolig att jobba med sen får jag ju inte glömma gudomligt SÖT!. Engla fick lite extra klovård så hennes trasiga klo pryddes med nagellack på inrådan av vetrinären för att stärka den. Dock valde matte det färglösa och inte något klarrött eller knallrosa hon fick vara lite neutral för ovanlighetens skull. Pärla hon var så trött så hon låg som en utslagen padda och bara fann sej i allt men det gör hon för det mesta ändå. Jag tycker det är viktigt med den dagliga hanteringen och framförallt under uppväxt åren, det är så viktigt och man får igen det om man har en lätthanterlig hund när det är dags för vetrinär eller om den skadar sej och man MÅSTE hantera den. Sen lär man också känna sin hund om man varje dag tar sej tid att sätta sej med den och känna igenom den och se hur just min hund ser ut när den är frisk? Jag ser ju väldigt mycket i min hunds ögon hur den mår och vad den säger mej och det är en gåva att jag lärt mej det men det har tagit TID men det är tid som jag idag värdesätter ortoligt högt.

Engla hunden som lider mest i hela världen om ni frågar henne själv just nu, tratt och byxor ingen hit alls =(
Fina tanten med nyfriserade öron som har tankarna på något helt annat än kameran =)
 
Den senaste tiden har jag fått höra att mina hundar är perfekta och inget är fel på dom och då är det inte folk som har träffat en hund någonsin, ingen hund är perfekt för hundar är också individer med olika egenskaper och bagage som format deras personlighet. Sen är det självklart TID, KUNSKAP, ENGAGEMANG OCH KÄRLEK som skapar dom och jag lägger ner tid och har kunskap och jag samlar hela tiden på mej mer och mitt engagemang för mina hundar sviktar nog aldrig och kärleken till dom är obeskrivlig men jag ser dom också som HUNDAR. För att möta mina hundar så förhundligar jag mej och inte förmänskligar dom vilket jag lärt mej på vägen. Sen är jag otroligt tacksam att ha uppfödare (kennel Wintergold's) som är kunniga och villiga att stötta och hjälpa och diskutera för att jag ska utvecklas. Sen har jag också turen att ha vänner som jag kan tjata hund med och vända och vrida på saker och ting med och se från olika håll och det är sånt man lär sej på, SE, LYSSNA, DISKUTERA, REFLEKTERA och GÖRA och GÖRA OM.
 Men Engla och Pärla har sina sidor och alla är de inte underbara och fläckfria men jag väljer att se det som en del av deras personlighet och väljer att förstärka och lyfta fram deras positiva sidor som jag glädjs åt och arbetar med de fläckiga sidorna som innebär, äta allt som går, tankar på bara en sak, ha lock för öronen när det behagas och fisandet....Se de är inte perfekta men så gott som ;)

Nej nu måste jag sova för i morgon ska jag öppna för första gången och jag tror att min chef hade en baktanke när jag bara fick 1 öppning på 4 veckor. Men imorgon ska jag komma i tid annars blir det synd om föräldrarna som inte kommer till jobbet i tid. En underbar fredag väntar med aktiviteter inplanerat och familjemys då Niklas och Beatha kommer hem.
Trevlig helg gott folk!
 
Kom ihåg att det är bara du som ägare som ser problemen inte hunden!