lördag 12 februari 2011

Underbar vinterdag

Ja jag skriver tyvärr vinterdag för av någon anledning så bestämde sej vädergudarna för att vintern inte riktigt hade gjort sitt klart för denna säsong i Sverige så igår bjöds det på snöstorm och riktigt otäckt väder. Inget som uppskattades i Lisas världen men idag när vi vaknade och det var strålande sol ca -8 grader så kunde jag ändå inte klaga. Dagen som låg framför oss var planerad med aktiviteter ute på klubben, det skulle plockas, tränas, promeneras och grillas krov, alltså en heldag och så blev det.
Jag, Annika + barn och Emma var väl ute redan runt halv 11 och sen kom även Lia + barn, Sanna, Noelle och Jenny så vi blev ett riktigt gäng där ute till slut. Tycker det är helt underbart när folk bara kommer ut utan att det behöver planeras och bestämmas massor utan man tar mé sej något, kollar facebook om det finns folk och så åker man ut. Eftersom vi har sånna stora möjligheter till både inne och utomhus aktiviteter så är det ju kanon. Eftersom vi tidigare i veckan hade kört ut saker till klubben från Lia så skulle vi försöka röja undan lite så vi kan utnyttja vår stora lokal till fullo när vi tränar och ju mer vi började röja ju mer blev det gjort. Kanske inte riktigt meningen att vi skulle hinna med så mycket men eftersom vi blev en hel del med folk och alla hundar och ungar klarar sej bra själv och tillsammans så hanns det med en hel del. Så nu är det ordning och reda där ute och saker och ting har fått sin plats vilket underlättar betydligt när vi ska dra igång med målning och annat. Men jag får nog flirta lite med pappa igen så han tar lastbilen en vända till där ute och tömmer på skräp för vi fick ihop lite till idag. Jag fick några riktigt fin fina bilder i snön ute på ängarna med alla hundarna som sprang som tokar. När vi hade de ute sista gången undrar jag verkligen vart de fick sin energi ifrån?? Men som ni ser den fanns där......
Leia, Engla och Tikka...hmm någon saknas???
Jaja jag kommer, ska bara ta mej upp ur snön först...VÄNTA!!
Engla gör ett tappert försök att hinna med Fejka (Holländare) och Leia (Malle),
 Tikka hon tänka till innan hon
Gör det är om du kan ca 30 valpar och 7 år senare!
Pärla har hittat kompisar i hennes egna storlek tycker HON, dom däremot anser inte att Pärlas 9,5kg är i DERAS storlek när de själva väger in på 2-3kg...

Som mest under korvgrillningen så var det väl 8 tikar och 1 hane som rödje runt i snön och vad kan vara bättre än att se hundar ifrån 14 veckor till 7 år, ifrån 2kg till 40kg leka tillsammans?? Och på allt detta också bröderna Kaos och Lias små knoddar på 1 och 3 år, herregud säger jag bara. Det är tur att vi alla lever med samma inställning att allt går bara vi vill och det gjorde det också, man håller koll på sin/sina egna hundar och alla tar ansvar för vad den/de gör så går det hur bra som helst. Det är så nyttigt för hundar att få vistas på sånna ställen och få denna möjlighet att utvecklas i samspel med andra hundar av olika raser/storlekar/ålder för det är precis som med oss människor vi har alla något utbyte av varandra och vi kan alltid lära oss något nytt om man är villig att dela med sej. Något som jag dock hade lite problem med idag när det var så mycket hundar det var att JAG SJÄLV bara skulle hålla ordning på TRE, HALLÅ när hände detta??!! Kändes lite konstigt att t.o.m. behöva räkna mina hundar för att veta att dom alla var där, men det är så underbart, det är ett gäng kanon tjejer jag har...
Inte äta upp Isaks pannkaka är också en viss träning på iaf om man heter Tikka och är siså där lagom sugen på den efter att han stått framför henne och smaskat alltför länge =)

Det hanns med lite träning också efter städning, fika, grillning, promenader och fika igen. Tikka kanske kan rätta upp sin fina lilla damröv bara vi jobbar på det. Hon blev riktigt motiverad när gula bollen kom fram så då fick jag med henne bra även i gående så tant ska nog allt ge ungdomarna vad de tål sen. Platsliggande är ju inte ens något problem och inte apporten heller dock kommer väl hoppet bli något nytt eftersom det är lite svårt att träna det inne för vi har inte fått ut något bra hinder än men det ska nog lösas på något sätt. Engla fick in riktigt fina läggande och hennes fotposition börjar bli VÄLDIGT BRA t.o.m om jag själv får säga det. Körde även ett platsläggande med henne också med väldigt mycket störning men hon klarade det så det ska nog gå vägen det också. Känns skönt när vissa saker börjar släppa och man kan börja träna på småsaker istället för helt nya moment. Pärla ja hon var rätt trött efter denna dag men lite kontakt övningar gjorde vi allt ändå, min boll och jag <3

Något som värmde lite extra i mitt golden hjärta var först i morse när jag mötte en dam med hund som spontat berömmer mej för mina fina hundar jag har, trots att dom satt i bilen och talade om att hennes hund inte var välkommen in. Hon hade sett mej innan när jag varit ute med alla och hon tyckte de var så fina. Sen när jag kommer hem och släpper ut alla nere på Stenhammra parkeringen så kommer en annan dam och blir helt tagen av dessa tre lösa töser som stannade hos mej (såklart i min värld) när hon gick förbi och att de inte kom fram till henne förän de fått lov att hälsa. Hon frågade massor och avslutar med "det här gjorde min kväll, kommer leva på dessa fina hundar länge". Då kan jag lova att man sträcker på sej som matte och jag hinner inte mer än upp för backen innan nästa kommer med sin dotter och hundarna stannar men dottern vill så gärna hälsa på dem och okej för mej när de frågar. Även dom öste beröm över dom och frågade frågor och då känns det faktiskt som att man gjort något bra när man stannat och tagit sej tid till något som för mej inte hade spelat någon roll men som gjorde det nu.
STOLT MATTE = GLADA HUNDAR <3
Men en sak som jag vill påpeka med detta är att mina hundar levererades inte problemfria och uppfostrade utan de har tränats till det. Detta är något som blev diskuterat nu på kvällen och det är verkligen något folk inte förstår, man FÅR inte bara en uppfostrad/lycklig/lydig hund utan man skapar sej det. Visst alla har vi olika förutsättningar men hindrena är bara vi själva som sätter upp och ser, inte hunden!!
Så ja jag är faktiskt STOLT över mina gyllende vänner och ja jag tar åt mej lite över Tikka också eftersom hon bara varit här 1 vecka men lyssnar ändå men lite får jag väl skicka till Lisa och Håkan med =) För jag lägger ner tid, kärlek och engagemang i mina hundar och jag lovar de levererades inte färdiga men jag gjorde medvetna val när jag valde hund att jobba med!!
Kanske dock inte Noelles naturliga val, 2 Holländare, 1 Malle, 3 Golden + 1 Kanintax??!! Hmm
Tack alla för en underbar dag,
som vi själva skapade och upplevde!!
Med 274 kort tagna så var det här det bästa ;)