onsdag 23 februari 2011

Sportlovsvecka

Finn felet på bilden, det står inte i texten?!

Ja jo då måndag morgon började bra och på jobbet insåg jag att mer eller mindre alla barn var sjuka så det blev en tidig dag hem vilket var otroligt skönt för jag var väldigt trött efter helgens bilresa. Så med alla hundar + Sickan (Pärlas syster) och Maria med Majken begav jag mej ut i skogen. Vi hade en underbar promenad där alla de gyllende yrvädrena for runt av glädje, Sicka var iaf överlyckligt över att träffa mamma, Tikka kanske var mindre intresserad men man märkte stor skillnad på hennes bemötande med Sickan än med stackars lilla Majken. Så lilla svarta hårbollen Majken kan vi väl säga var lite utmobbad där hon balanserade på snövallen för att försöka komma upp i de andras storlek. Det roligaste är att Pärla är typ dubbelt så stor och väger väl 3ggr så mycket som henne så hon kan inte ens försöka att undvika att bli mosad av henne =)
Sen var det skillnad på Sickan och Pärla, Pärla hon är rätt tuff och har väl inte så mycket annat val med tanke på hur mycket hundar hon träffar och så mycket hon är med så hon piper ju inte för att Engla eller Tikka kommer inbrakande i henne eller hon i dom för alla del, men stackars lilla Sickan som hade förträngt detta kaos med MASSA hundar tyckte inte alls det var lika roligt när hon blev mosad, inte ens när Pärla mulade henne rätt rejält.
Ja Pärla mosar som sagt inte bara Majken som hon stolt visar upp för sin syster att hon allt kan. Utan inte så mycket senare får en stackars Sickan uppleva att en flygande Pärla resulterar i snöig Sickan!
 Det var verkligen så skönt att gå i skogen och se alla hundar fara runt en och det är en fröjd att ropa på Engla nu för hon KOMMER till en och ända fram tom, tack Tikka för den inlärningen!!
Hmm, ja man kan ju undra vart ifrån Pärla har lärt sej att äta hästskit för det är INTE ren snö under dessa tre nosar kan jag lova. Tikka delar med sej av ALLA sina egenskaper till sina bebisar Sickan och Pärla, som tur är överväger dom goda dessa skitegenskaper bokstavligt talat...
Maria med alla sin 4st golden hundar, eller hur var det nu?!
Kanske är det den där svarta saken i snön som var hennes eller?!
Hahaha

 I skogen blev det lite uppletande efter deras gemensamma älsklingsboll och ska vi nu göra en status på hur många ggr var och en hittade bollen först så måste jag nog säga 10-2-1 till Engla, Tikka och sist Pärla. Skapligt vad Engla var på hugget och hon letade och letade och gav verkligen inte upp utan jobbade. Tikka hade mest spring i benen tror jag för hon for som en virrpanna eller så var det de småländska skogarna som förvirrade henne ;)
"Antar att det är mej ni pratar om. Som det var något svårt att hitta denna boll."
"Eee undra om det var den jag skulle leta efter? Ska jag törs och ta den NU och göra matte glad?"

Även när det gäller denna del har Engla gjort framsteg sen Tikka kom. Tikka kommer ju alltid och lämnar av det hon har hämtat oavsätt vad de är eller om hon är iväg och leker med något och man ropar in henne så kommer hon. Som sagt Engla har ju jobbat lite mer retsamt med dessa saker men nu börjar det hända grejer, nu kommer hon emot en, inte riktigt ända  fram men säger man släpp och går för att hämta saken så tar hon den inte utan backar undan. Hur kul som helst verkligen =)

Sen då till måndagens tråkiga händelse det var väl då när vi skulle hem från skogen och Lisa Björkgren inte kommer in i bagagen på bilen. Lagom roligt att stå där med 4 st snöiga/blöta hundar varav 2st 15 veckor valpar och inte ha någonstans att göra av dem. Efter att ha gjort ett tappert försök själv så tog jag till min vanliga räddning, PAPPA, såklart. Men inte ens han kunde rädda mej ur denna situation så hundarna ligger nu mer i framsätet på bilen, säkert, tryggt och väldigt praktiskt. Hur vi ska komma in i bagagen med tanke på att det står en bur där vet jag inte men ett alternativ är, slå sönder rutan, låter inte billigt i mina öron men vad ska jag göra?! Så fortsättning följer på den röda volvons liv som krockskadad och trasig bagagelucka utan någon som helst befogad kärlek!
 
T: "Hallå, har matte fått helt spatt eller vad gör vi här? Ska vi åka iväg själva? Jag växlar"!
P: Vänta ska bara lukta på den här doftpåsen först, hallå har vi inte en sån där bak med?!"
E: "Jo det har vi. Men hallå är detta verkligen en bra idé?!"
T: Ja det är klart, jag är äldst jag vet bäst!"
P: "Jaja det är klart Engla vi ska hänga på, jag styr."
E: "Nej jag vet inte alltså, men matte då?!"

Tisdagen var en lika slapp dag på jobbet där Tikka, Engla och Pärla roade barnen hela förmiddagen. Det var lek ute i över 1 timme så kasta boll är inget vi behöver göra på sisådär 10 år, men vad finns det att göra när 3 galna hundar och ett gäng ungar har det UNDERBART i snön och leker och skapar gemenskap och kontakt?! Sen inne blev det hunddagis, omvårdnad och vila för alla. Alltså dom är så sjukt fantastiksa dessa hundar, hoppar inte, skäller inte och bara finner sej i barnens respektfulla lek och kärleksförklaring. För det är inte så att barn får behandla mina hundar hur som helst men om de leker med respekt så är det mer än önskvärt att göra hundarna barnvänliga för kanske någon gång i deras liv kommer deras matte till så det blir 2 benta barnbarn också från min sida =) Som sagt fantastiskt att ha den möjligheten att ha kunna få ha med dom och att KUNNA HA med dom också. Så min morgon som inte kändes bra blev bra efter den fina förmiddagen, vid lunch hämtade mamma alla tre och man kan nog minst sagt använda ordet trötta som förklaring på deras aktivitetsstatus just då!!
Sen avslutades dagen med familjen Kaos i bilen tur och retur till Vikbolandet ca. 12mil. Precis så hade jag kanske inte tänkt mej en tisdagskväll när det egentligen var planerat hundträning men vad gör man inte för Sviktor och stackars Annikas skulle? Jaja inte så att jag och Annika på något sätt hade svårt att hitta samtals ämnen under resan så det var lika trevligt. Först bad jag om öronproppar för att överleva resan tror mer att det Simon och Viktor som hade behövt det mer =)

Idag har jag haft en underbar eftermiddag ute i Blankaholm med fina familjen Thunér. Det var alldeles för länge sen som timmar tillbringades med Kim och Dennis av förståliga själv men gud så trevligt det var att få dom där timmarna igen. Sen är det ju nu också ett plus att man får myspysa med bebis som inte gör det tråkigare att träffa dom. Engla och Asterix körde racet i skogen som vanligt men Tikka och Pärla tyckte väl inte riktigt att denna brunbjörn hade med dom och göra. Tikka var riktigt rädd för honom och hade nog helst sett en promenad utan, men Engla däremot hon blev överlycklig över att träffa sin alternativa fästman som inte är godkänd av goldenklubben eller matte. Middag, hundpromenad, bebismys, vardagsprat och fika hanns med så nu är jag återigen fylld med Thunér krafter. Vilken familj och vilka människor, tack för att ni är en del i mitt liv och förhoppningsvis kommer vara det länge <3

Lite annat nytt på fronten i Västervik är att Engla tyckte det var dags att börja löpa vet inte riktigt om jag delar den åsikten men hur ofta händer det att tonårsbarn lyssnar på sin mamma? Inte jämnt precis så hon fortsätter att löpa, dock verkar hon tro att kastrerade Nemo ska hjälpa henne på något sätt men där misstar hon sej rätt rejält, också en oönskad pojkvän. Men annars verkar hon inte mer kansig än vanligt förutom att hon kräks ibalnd, men inga problem att ha lös eller så ändå. Hoppas och håller alla tummar att Tikka INTE lyssnar på sin "mamma" och följer efter Engla så hon också löper då kommer jag bli tokig.
Jag har även tagit ett väldigt stort steg i mitt liv dessa dagar då jag har anmält mej till Hundens hus hundpsykologutbildning i Stockholm. Äntligen ska en dröm bli verklighet så första helgen i april börjar jag denna underbara utbildning som kommer leda till ett liv där hund kommer vara min heltidssysselsättning. Ska verkligen bli grymt intressant och utvecklande att få denna möjlighet och jag kan inte göra mer än att tacka min mamma och pappa som vanligt för att dom stöttar mej i detta steg. Tur att man har dom föräldrar man har, herregud vart hade jag annars varit?!
Ett ganska typiskt I-lands problem har uppkommit i mitt liv och det är att alla säsonger av Desperate Housewife är slut, vad jag ska nu se på när jag går och lägger mej?! Sex and the city-boxen är utlånade och likaså Grey´s boxen den enda som är hemma är Vänner-boxen och den kan jag alla avsnitt utan och innan även om det var väldigt länge sen jag såg dom, men jag har sätt dom VÄLDIGT många ggr. Så ja ikväll får vi la väl se om jag ska somna som normala människor gör genom att lägga mej i sängen, släcka lampan och sova eller om något annat kommer dras på på tv, troligen alternativ 2 om jag känner mej själv rätt =)

Mer än halva arbetsveckan gjord snart är det HELG!!!
 
Full fart i familjen Björkgren
Lär dej livets stora gåta,
Älska, Glömma & Förlåta!