tisdag 15 februari 2011

Tre dar

Ja mycket kan förändras på så få dagar och jag har nog ändrats mer än vad dagarnas antal säger er. Jag har idag en helt annan uppskattning för den värld jag lever i och de människor som jag har runt om mej som berikar mina dagar. Det är verkligen något som vi alla ska vara tacksamma för, DET LILLA, som varje dag ger oss. Vi kan inte göra mer än att leva här och nu för oss själva och det är precis det vi ska göra. Jag har aldrig riktigt förstått begreppet att "leva för dagen" men under hösten och framför allt i går så blev det begreppet ett av mina ledord. Självklart ska man aldrig sluta att drömma om framtiden och planera för vad den kan ge oss men vi ska heller aldrig glömma att i morgon kan det vara försent. Så när vi gör val. gör valen efter vad som gör dej lycklig nu och den närmsta tiden, valen kanske inte ska byggas på, hur får jag bäst pension? Vart vill jag mina barn ska växa upp? (om du inte är gravid) Vad ska jag göra då eller då? Varför inte bara göra det som gynna dej NU och dina drömmar.
Jag och Ida satt i många minuter och hade ett riktigt samtal som nog bara Ida och jag kan ha, där vi kom fram till att den dagen som vi slutar att se något nytt vi kan lära oss är den dagen vi ger upp vårt liv.
Visst ska man känna sej "färdig" med delar av sitt liv men livet är du ALDRIG färdig med........ 

Söndagen tillbringades i en bil fram och tillbaka till Kalmar med Lia och barn för att hämta hem Per. Jag fick mer än en ny läxa den dagen och en av dem var, hur genomlider man 3 timmar på IKEA med en 1 åringen och en 3 åring och ändå ha trevligt?? Ja fråga inte hur vi gjorde med trevligt hade vi och som vanligt fylldes ljusförrådet på och även en hel del platsburkar som självklart ska vara till hundgodis och hundträning (läs mer om detta senare). Men för att stimmulera en uttårkad Tikka som hade legat i bilen stora delar av dagen fick ge sej på ett riktigt lydnadspass inne på kalmar airport. Japp inget koppel på (som vanligt dock) och sen blev de lydnadsträning med rätt rejält mycket störning, men då fick jag också svar på att gammel tant kan och VILL bara man tråkar ut henne först. Så den 25 mars kommer Tikka ligga i bur hela dagen och inte få göra annat än att rastas så hon är sjukt taggad till lördagen =) Vi hade även appoteringsträning med pet flaskor, kanske inte det bästa men man tager vad man haver för att aktivera sin hund i väntan. Sen var det fler än en person som tittade på henne när hon ligger lös, still med en väst på sej när de klev av planet hade inte jag stått brevid så hade de nog vara övertygade om att antingen var det knark eller bomber med på planet. Hon såg så himlans smart och förväntans full ut där hon låg mitt i allt vimmel, underbara Tikka säger jag bara. Med hennes gener kan verkligen inget gå fel om man lägger ner tid på sin valp!

Pärla har tillbringat första dagen hos sin dagmatte/husse där nu också Sickan (hennes syster) bor. Pärla är ju som hon är och ingen är gladare för det än jag men kanske inte Sickan och Sally (cocker valp 6 mån) för från första början när Pärla klev in hos familjen talade hon om att här bestämmer jag för ni verkar ju inte fattar hur man gör så bara så ni vet =) Hon kan vara världens skönaste tjocksmock <3

Engla har lyckas med att vrida ut sin sporre på ena benet i går under kvällspromenaden, ja så går det när man försöker hänga på Tikka i snön. Men hon verkar inte lida av det men det ser lite otäckt ut och jag är lite rädd för att hon ska fastna i något. Jag har lindat det med tejp men tar inte hon bort det så hjälper både Tikka och Pärla henne mer än gärna, snälla och hjälpsamma som dom är ;)
Idag har Engla satt dom här två andra tokarna som bor här på plats. Jag ger dom var sin platsburk med leverpastej och blodpudding i som utmaning och hjärngympa men den enda som tänkte var ENGLA. Tikka fattade ingeting och stod kvar vid bänken och trodde godisarna hoppade ner, Pärla hon förstod ingeting och gick och la sej men Engla hon greppade grejen och öppnade alla tre burkarna och fick alla belöning själv =)

"Kort" uppdatering från en psykiskt utmattad Lisa i Västervik som ska försöka att komma tillbaka till verkligheten under morgondagen, för då ska det tränas HUND!!!! Sen måste jag ta tag i att anmäla mej till tävlingen också men först som medlem på bruks herregud, varför gör man inte saker när man inte har bråttom istället för när det måste ske NU??!!

Tack & Godnatt