lördag 26 februari 2011

Fredagskväll i skogen...

....som också blev en LÅÅÅÅÅNNG morgon och en trevlig förmiddag =)
Inte bara vänskapskärlek förmedlades detta dygn utan också syskonkärlek <3
(Det hör inte hit att 2sek efter kortet taget så puttar Hampus ner lillebror i snön)

Igår ikväll bjöds det på tacos och vin i de småländska skogarna. Hur underbart är det inte att komma till ett hem med lagad mat när man jobbar och styrt själv på dan, Tack Lia! Middag med trevliga men en aningen konstiga tjejer som återupplevde minnen som egentligen skulle ha stannat i hemliga facket och kort som ALDRIG borde ha visats för allmänheten kom fram från förr i tiden. Så kvällen förlängde våra liv en hel del för den fylldes med skratt.
Veronica och Noelle avlägsnade i anständig tid och helt körklara, fantastiskt duktiga flickor det där, värre var det för galen pannorna som blev kvar, jag och Lia. Tur att små pojkarna sover även om man skulle släppa en bomb i rummet bredvid för det kan nog med jämna mellan rum ha varit en liknade känsla iaf för hundar. Framåt småtimmarna kom Lia på många bra idéer inom hundträning som var tur att hon testade hemma och INTE under sin instruktörsutbildning för då kan det ha gett en aningen negativa resultat. Även om Tikka, Engla och Pärla tyckte den aktiva korvmatande Lia var hur kul som helst att försöka lyssna på så vet jag inte riktigt om det skulle gå igenom på en utbildning ;)
Lia försöker tappert med mina gyllene godistokar, men Nadja har genomskådat mattes försök för länge sen så hon dissar Lia helt och hållet medan Engla och Tikka fattar noll =)
Nadja har tröttnat på sin mattes försök till träning och Engla hon beskådar bara hela cirkusen som uppenbarligen roar men undra vad det är som roa?! Hahaha

Inte nog med att mina älskade tjejer skulle få utstå Lias träning så fick de även känna på livet med småbarn, bobycar och en mängd roliga leksaker liggandes överallt. Tikka är ju inte speciellt intresserad och hittar hon nått så kommer hon med det, Engla var mest intresserad av Isaks tandborste men Pärla där emot hon stoppade nog allt som gick i munnen som var litet och hyffsat ätbart men vi överlevde kvällen allihop utan några insidenter mellan 4 tikar och 2 småbarn. Det är så roligt för eftersom Engla var kopplad igår och inte kunde leka så lekte ingen annan heller men så fort hon blir lös så kommer alla igång och leka. Det är så kul att de deras språk med varndra och se Nadja och Tikka samsas om ledarskapet på ett respektfullt sätt där leken lätt kan ta vid om Engla sätter igång den.
Lias och mitt huvud landade på kudden runt kl. 1 och det var på tok för sent med tanke på att Isak och Hampus INTE gick och lade sej då och INTE hade druckit vuxensaft. Så jag är mycket glad att jag bara behövde vakna till skriken men inte behövde gå upp, men kl. 7 var det dags tyckte Hampus för Lisa att ta tag i dagen, lite delade meningar i den frågan men men. Tur att det finns sköna soffor att tillbringa timmar i medan barnen far runt och gör av med energi.
En otroligt effektiv och vaken mamma leder till ett vardagsrum fyllt med täcken, kuddar och annat mysigt som behövs anser Hampus =)

När frukost väl intagits så bakade vi faktiskt trot eller ej men det blev faktiskt 1 sockerkaka, 1 Obo'y kaka och en kardemumma kaka som ska serveras på årsmötet i morgon.
När Isak sovit förmiddag som även jag och Lia hade behövt men INTE Hampus så begav vi oss faktiskt ut med våra kära fyrfotade vänner som tyckte att det hade gått ganska lång tid innan promenaden erbjöds. Engla och Nadja inledde en romas under gårdagen och den fortsatte rejält under promenaden. Vi kan säga att Engla är väldigt, väldigt villig just nu så även en prickig, livmoderlös dalamartiner tik duger bara hon är med på det och Nadja visade ett stort intresse för Engla och Engla var inte sen med att ställa upp sej fint och vänta på Nadja. Herregud vad är det som händer?! Jag har köpt en avelstik som tackar JA till allt och ALLA, men en sak är positivt med detta är att det troligtvis inte kommer bli några problem att avla med henne med det kan bli problem att få henne att förstå att det är JAG och INTE HON som väljer HANE inte tik. Jaja en trevlig promenad i skogen med mycket spring och lek för hundar och ungar men för mej och Lia gick det i behagligt tempo så till och med Isak gick ifrån oss när han kom ur vagnen. Engla och jag tränade även på att promenera med barnvagn, kopplade i skogen med 3 andra lösa hundar, det var inte allt för lätt för stackars hormon Engla men det gick.
Hampus och Pärla finner varandra riktigt bra här i livet =)
Två sötnötter i vagnen efter en lång promenad med allt för korta ben...
Fina, fina Engla vaktar Isaks vagn så bra <3

Nu är vi iaf hemma och hundarna sover väldigt gott just nu och jag har en känsla av att det kommer de göra resten av denna eftermiddag/kväll efter allt styr det senaste dygnet. Men jag ska fixa lite papper och sånt nu innan det är dags för städning och födelsedagsmiddag för mej hemma med mina vänner. En eventuell utgång väntar också men det beror på fröken Björkgrens inspiration framåt kvällen. Var ju ett bra tag sen jag var ute på krogen i stan men vet i hunda vad jag har missat har en känsla av att jag kommer träffa samma människor som alltid när man går ut och är man inte riktigt brakfull på ren svenska är det svårt att se det roliga i att dansa runt med fulla gubbar eller tonårstjejer/killar beroende på ställe. Så vi får la se vad tant Lisa ska hitta på framåt kvällen, hoppas alla ni andra också hittar på något riktigt kul!!

Puss & Godnatt 26/2 -11