söndag 6 februari 2011

Fantastiska söndag

Alla i familjen snygg samlade på ett och samma kort med sin bästa pose.

Idag när jag vaknade och skymtade solen genom persiennerna kände jag att idag ska jag UT. Först drog vi oss lite i sängen och tittade bara på ett avsnitt av Desperate för att få lite extra energi. Sen in med alla dogsen i bilen med träningsväska och kamera laddad för ett par timmar på klubben. Isgatan ut tog vi oss fram på utan några större problem, bilen är ju redan skrapad på hela vänster sidan så det var ju bara höger kvar fall det skulle bli någon skada. Vi börjar med en promenad med alla mina gyllende fyrfotade vänner, när jag såg den smälta snön, leran och gräsmattan som börjar komma fram, solen som reflekterar i den fina pälsen gav mej hur mycket som helst. Tikka och Engla slog följe och gav sej iväg in i skogen och bara sprang och sprang och var så lyckliga, Pärla hon lullade på hos mej och kände en viss trygghet, Herregud mamma är ju här så det är bäst att jag håller mej till min matte hon morrar inte och sätter sej på mej iaf.
Sitter bra här vid mattes ben
 Engla vågade ta ut sina svänga ordentligt med Tikkas sällskap men samtidigt så minsta lilla jag ropade på dom så vände de och kom, inte illa för att vara Engla Björkgren. Vi gick en bit i skogen och sen ut på gärdena och ska man hämta energi så kan jag ha hamnat på det bästa stället i min värld. Helt tyst, orörd snö med skare som håller, tre underbara hundar runt mej och strålande SOL, UNDERBART!!!
Där ute stod jag länge i solen och bara hämtade kraft efter denna vecka som har tagit ganska mycket ifrån mej. Men sen när jag inser att diket som Tikka har hittat är vattenfyllt och luktar lagom gott går lite av energin ur mej men vad ska man göra när man har retriever det är ju bara och le och vara glad. Se hennes glädje när hon hoppar runt och Pärlas och Englas miner och funderingar när de funderar och väljer, matte eller mamma?? Land eller vatten? Det var svåra frågor för småtjejerna men till slut så vågade Engla sej att hoppa över. Engla och Tikka verkligen bara sprang och sprang på gärdet och det var en sån fröjd, Pärla hon valde mej som innan, men ibland så hängde hon på och försöke komma ikapp.
Sen tillbaka till klubben för lite träning, man kan inte bara springa runt och ha roligt här inte *blink*.
Men när jag kommer till klubbstugan inser jag att det som göms i snö kommer fram i tö och det gäller även hundbajs, tvyärr. Alla hundägare har inte upptäckte den billiga och bra uppfinningen BAJSPÅSE som man ska använda för allas trevnad och framförallt på en hundklubb där folk verkligen är med sina hundar och tränar och umgås, nej nej varför det. Så jag tog på mej rollen som första mockare idag och fick ihop en hel del påsar, kanske inte riktigt vad jag tänkt mej men ändå okej att bara gå runt där och hundarna kan ju gå som de vill så då överlever man för att skapa en finare och bajsfri mark åtminstone framför klubbstugan.

Sen kom Maria med Majken så då gick vi in för lite träning, en aningen bättre att träna inne på matta än på isbanan som annars är alternativet. Här är det också så bra för det finns burar som man lätt kan lägga in hundarna i som passivitetsträning och det gör att man får möjlighet att träna alla hundar utan att behöva lägga energi på att få de andra att ligga kvar vilket kan vara ganska svårt när man heter Pärla 13 veckor =) Maria skulle jobba med inkallning Majken så det inte bara betyder "komma in" eller "bli kopplad", de jobbade på bra både med Engla som störning ute och Tikka och Pärla tillgängliga.
Så lek, lek och åter lek blev Marias läxa =)

Sen Tikkas tur och nu ska det tränas lydnad!! Vi ska utmana Lisa i mars på Vallentunas BK i Lydnadsklass 1, frågan är om det ska bli syskon fajt också Morris vs. Engla och sen kanske Tikka vs. Sally (mor&dotter) herregud det skulle kunna bli kul men då är det bara att sätta igång och jobba hund typ NU. Tikka fick också visa upp lite apportering, herregud så häftigt att se henne och hur hon lämnar av "bytet", se och lär säger jag bara Engla och Pärla =)
Sitt - Ligg - Belöning
Engla verkar ha gjort något i kroppen när vi var ute för hon gick konstigt men hon ömmade inte någonstans och hoppade och lekte som vanligt men verkade ändå lite påverkad. Så det blev lugn träning för henne, passivitet, ligg, apporten och stanna det gick bra inget höjdar pass men ändå, kan inte vara på topp jämnt och har man sträckt sej eller så vet man ju själv att det kan göra ont. Englas favvo kom och hälsade på hos oss, Emma. Gud så glad Engla blir när hon kommer det är verkligen hennes tjej det, hon och Sandra, tur att mina vänner älskar mina hundar med. Sen kom Lia och Sanna på lite besök och det är alltid trevligt när andra kommer ut och hälsar på. Lia tränade Nadja lite men sen hjälpte även Emma till och gjorde några moment med henne, ganska roligt att se andra jobba med andras hundar =)
Emma & Nadja
Lias barn jobbade mest med mina hundar framförallt Pärla hon hittade sej en riktig kompis i Lias minsting.....
Världens sötaste kort!!!
"Kom jag ska bara viska en sak"
"Okej sscchhh..."
"Det är inget kul att sitta i bur, gå ut innan de stänger"
"Okej...."
På vägen hem stöter vi på mamma och pappas granne, alltså Sickans nya hem och herregud säger jag bara. Jag älskar mina hundar och gör mer eller mindre ALLT för dom men här har vi ett par som gör ALLT och då menare jag verkligen ALLT, även om det innebär att man ska lägga sej på golvet och leka hund för att få sin valp och äta så gör man det. Så denna karl älskar denna lilla hund och då ska jag säga att det är frun i huset som har velat haft hund hela tiden men han sagt nej. Men inte med Sickan, det är husses hund det och den kommer få det så sjukt bra hos den här familjen. Men i morgon kommer Pärla till dom så då blir det full rulle för familjen!! Sickan max 7kg och Pärla the one and only 9,2kg kommer röja gärnet....Undra vem som kommer ha lugnast dag dom eller jag med ca 13st 1-3 åringar????!!
Sickan                                                                             Pärla
Nu är vi hemma, jag med en ond kropp som även kanske Engla har det vet jag inte men det jag vet är att jag har tre nöjda och trötta goldentikar i varierande ålder men alla lika underbara. Ikväll kommer det inte ske mycket i mitt liv, för jag har precis fått i mej mitt första mål mat sen i tisdags så kroppen är rätt slut och det är bara förnamnet på vad huvudet är. Så tv, säng, värmemadrass och desperate housewife kommer sitta fint som söndags häng.
Jag kommer alltså svika mamma och pappas diabildsmaraton här hemma som är ett lagom kaos med lagom mycket fula bilder och missförstånd om vilka som ska framkallas och inte...HERREGUD!!!
Lägenheter bara välkomnar oss med sin tysthet....

Det som hände IGÅR minns vi,
det som sker NU upplever vi,
och det som kommer IMORGON vet vi inget om.....

SÅ LEV NU!!!