lördag 8 januari 2011

Stopp i hamsterhjulet

Många ggr handlar livet om att andas och stanna upp, se till det man har och vad man förtjänar. När man andas in ny energi och ut den gamla och negativa så fylls kroppen med nytt bränsle som gör att vi tar oss framåt. Ibland måste man tänka till och andas en gång till kanske och verkligen lägga ner en tanke i andningen och vad man gör med det nya bränslet och vart/vad man skickar ut ur kroppen. Just nu vet jag inte riktigt vart jag befinner mej i min andning, på ett sätt är jag helt glasklar med vad jag gör men ibland så känns det som allt stannar inom mej eller om jag skickar iväg för mycket...hhhmmm?!
Jag står inför nya saker så som att börja jobba igen, intruducera min lilla Pärla och bevara och följa Englas utveckling, klubben, kurser och sen mej själv. Vart är JAG påväg och vart vill jag vara påväg? Det som nog engentligen skrämmer mej mest det är nog att jag är NÖJD för första gången i mitt liv. Jag har två ben på jorden jag väljer mina fötters riktning, jag känner mitt hjärtats slag och känsla, jag hör och lyssnar på mina tankar och jag är inget offer i min egna kropp, jag är en egen individ som hamsterhjulet har slutat snurra för. Jag är lycklig för det som 2011 kommer att ge mej iaf vad jag vet idag, men det är idag som vi lever....

Igår skrev jag min sista hemtenta för skolan och det kändes så skönt när jag väl skickade iväg den. Dock var inte turen riktigt med mej på morgonen men jag är stolt över mej själv att jag ändå genomförde den även att jag kanske startade ganska mycket senare än det var tänkt. Har hört att det är rätt bra att ha ett skrivprogram på sin datorn när man ska skriva hemtenta, men det är bara ett tips till er som inte tänker på sånt ;) Ett annat insider tips är att ha letat rätt på böckerna och inte ha 3 ställen att kunna sprida ut dom på, men alla sånna här saker gör bara livet lite mer spännade och jag blir på så underbart humör av det...NOT! Okej nu i efterhand kan jag sitta och skratta men då var jag inte allt för rolig...
"Haha jag är snabbare"
"Haha det tror du bara skulle dom släppa ut oss hade du ingen chans"
"Joho då skulle jag gömma mej bakom matte när du kom för nära,haha"
Inte helt okej att både Saffran och Asterix gaddar ihop sej.
Men så fort de vänt sej om är hon uppe igen och efter honom..
Även lilla Pärla fick inspekteras av våra björnar i klubben.

Engla slog på stort igår och har hitta sej en lekkompis i sin alldeles egna storlek (INTE). Lille Asterix som är en väldigt snäll men väldigt STOR leonberger föll Engla för som en fura. Hon som brukar vara väldigt försiktig och inte ge sej in i saker som inte är 100% säkra ansåg att Asterix var ett säkert val av kompis. Kanske inte mattes första alternativ men efter en stund av beskådning av dessa två olika individer så såg jag deras glädje i varandra. Så idag när det var dags att åka ut till klubben för att fixa maten till de som går instruktörsutbildning där i helgen så blev Engla den som fick privilegiumet att följa med själv och hon blev överlycklig när hon hittade Asterix där ute. Dock var lek ganska tvärförbjudet idag med tanke på det lilla utrymmet som erbjöds men dom hade så mysigt ändå och det är så kul att se henne med så olika hundar och hon bara älskar det. Engla och jag tog oss en ordentligt "kontakt"promenad idag, fickan laddad med korv och leksaker och matte samlade alla roligheter som hon kunde hitta inom sej och så gick vi. Shit ibland ska man inte underskatta hästskitstokiga pinntrollet, hon kan om hon ville men då ska det löna sej också. Vi hade det jätteroligt och hon var så trött när vi kom hem, ska bara säga det att tack vare promenaden gick hon lös ända fram till bilen utan trams..JIPPI =) Varför är man ibland så korkad och lat när man är med sina hundar, oftast är saker och ting lättare än vi gör det. Ibland ska man bara göra utan att tänka allt för mycket, det är oftast då som de stora framstegen görs. Hon följde mej så himlans fint och struntade i allt annat och hängde med i alla växlingar i tempo och riktning. Vi har alltså inte tränat något "fot" eller lydnadsgående utan enbart söka min kontakt oavsätt vad jag gör. I kväll har vi också hunnit med lite bus bus och jag måste verkligen tänka på att det är en lättstött tjej jag har och även om andra hundar i omgivningen behöver tillsägelse så behöver verkligen inte Engla det och hon tar allt för ofta åt sej av saker som inte är riktat till henne. Men klicker är verkligen något som triggar igång Engla och hon älskar det och hon jobbar verkligen, hon vet ju aldrig när det är godis eller leksak som kommer. Nu ska bara matte ta tag i detta och fixa dummyn till henne som är bättre än dom jag har för handtaget på dem är för inbjudande att bära i, sen är vi fit får fajt..Regnet har ju kommit idag så snart är det barmark och då är det träning!!!!!
Sen då till det här andra lilla trollet jag har här hemma som visar sånna otroliga färdigheter så som att bada i vattenskålen och sen springa runt i hela köket, leka med gardinerna, sova till kl.10 och vara en alldeles underbar liten 9 veckors valp. Alltså det kommer bli en resa som heter duga när man ska följa med Pärla under hennes första år, det kommer innehålla fler grå hår på mattes huvud men det kommer innehålla en mängd skratt. Alltså se denna ullboll sätta ner framtassarna i en nyfylldpå vattenskål och sen bara busa loss tills matte kommer och torkar av en och sen så fort man kommer ner på golvet igen "bara" vara tvungen att doppa ena tassen innan jag sticker runt i hela köket, hahahaha. Sen har Pärla en sån enorm följsamhet så jag tror inte hon kommer se koppel många ggr i sitt liv. Hon lyssnar, följer och är lagom nyfiken, det är verkligen en Pärla som jag fått och hon är det bästa komplementet till min ängel Engla som kan tänkas. Pärla har fått testa kontaktövning och namnträning idag och hon är redan en stjärna, vad trodde ni annars ;) Denna tjej ska se lydnadsplanen tidigt och kommer krossa hjärtat med dom där ögonen, men inte mattes det är redan smält för länge sen när halvsyster Lykka besöktes vid 7 veckor...Idag har dock Pärla lyckats charma tills sej den bästa hundvakten inne på Rusta som hon kan få när jag väl ska börja jobba igen. Jag har haft kompisar och så som har erbjudit sej och ställa upp men jag vill ha en person och helst någon utan hund. Jag tycker det är bra om de är ensamhundar när de är bortlämnade för jag vill ha kontroll på dem om det inte är hundar som till vardags lever i vårt liv. Så nu är matte lugn och kan med bättre samvete börja jobba när jag vet det här, Engla har ju dock knipit hundvakt nummer ett mormor. Det är skönt och veta att tjejerna har det bra de 3 dagar som de behöver tillsyn, min ängel och pärla!!
Här kommer också lite bilder från en riktigt trevlig ost och vin/cider kväll igår med systrarna Sjöö och Maria. Det är alldeles för sällan som jag tar mej tid att träffa systrarna när de väl är i stan, skäms på mej. Men vi hade himla rolig igår och pratade mycket minne om allt vi dumt och bra vi gjort genom åren.....Hahaha

Engla har tagit ett stadigt tag runt Majken med svansen så hon inte blir av med benet.
Även lite fina fina naturbilder utefrån klubben i går i vintersolen...
Pärla på väg här i livet....
"Kom Pärla ska bara viska en sak"
"Va vad är det? Vad ska vi hitta på?"
"Äsch ville bara hålla om dej lite<3 "
Jag&Maria
Nu ska jag väl försöka ta och leta fram skridskorna tills i morgon om jag överhuvudtaget hade tänkt att gå ut utan att få allvarlig spänningsvärk eller ramla. Västervik har nämligen bjudit på regn och plusgrader idag och det är lite för tidigt i min värld för snön att smälta. Dock kan man passa på att tvätta bilen när inte termomentern visar på -10......
Imorgon ska julen slängas ut ur mitt hem och ja vad det nu blir för årstid innan våren knackar på hos oss ska välkomnas! Trevlig söndag på er alla..

Godnatt & dröm sött..
Vaddå är det någon som tror mina tjejer följs åt när de sover er??
Fånga dagen, just idag