lördag 22 januari 2011

Heldag på klubben

Vad är bättre än att börja lördagen med en skaplig sovmorgon och sen vakna utvilad, rörlig kropp för en 70åring och stålande sol? Det är ju helt underbart och jag hade redan igår bestämt mej att jag skulle ta en heldag ute på klubben där jag hade tänkt att fixa lite och sen träna. Nu när vi har ett sånt guld ställe så är det så underbart att man kan ha med sej hundarna de kan vara lösa hela tiden, man kan släppa ut dem själva, man kan gå i skogen, vara inne och fika och träna, TOPPEN helt enkelt. Så familjen Kaos och jag träffades vid 12 tiden och då började vi med ute lek så att både hundar och ungar skulle vara avsprugna och rastade innan vi kunde börja städa och fixa.
Pärla & Engla

Massa lek och bus med barn och hundar.
Engla har sej en egen liten uppvisning och dansar runt på ryggen =)
Väl inne så var det faktiskt dags för lite passivitet och med tanke på det stora utrymmet vi har så är bur en väldigt bra träning att lära sej att gå och sova i även om matte inte kanske är precis där och att det finns andra människor och hundar runt om som rör sej. Förr var jag verkligen emot detta med bur och tyckte det var ett jobbigt fenomen men nu har jag en helt annan uppfattning. Mina hundar älskar sina burar och väljer själva att sova i dom och är glada när buren är med som alternativ när man är borta. Det är deras trygghet och det känns så skönt att kunna ge dom det överallt. Okej idag fick dom låna Saffrans bur som står där ute men de har ju ändå sitt täcke. Det är också en stor fördel när och om de skulle bli tvungna att vistas på sjukhus för då blir inte burliggandet en sån stor grej utan det är ändå naturligt. Tur att man inte är bättre människa än att man kan ändra på sej och att man kommer fram till olika saker, precis som jag skrev härom dagen man lär sej alltid något nytt.


Annika tränar dogsmart med Leia och Mynta hon ska hårdtränas i rallylydnad nu till våren, se så fint hon redan fattat hur man sitter framför =)

Haha Annika försöker få Leia att förstå att de ska träna appotering men Leia delar inte riktigt den tanken utan anser att rulla runt och åla på mattan är också ett bra moment att lägga in i lydnadsträningen. Men Pärla som hajar allt så snabbt glider fram och greppar apportbocken bättre än både Leia och Engla och kommer fint och lämnar av den. Ja säger det lydnadchampion är det vad som kommer bli av henne bara matte inte shablar bort det på vägen. Kan ju säga att Leia fick ett litet annat intresse för apporten efter Pärlas inflytande.

Engla och jag jobbar på hårt med apporteringen. Idag lade vi apportering av träpinne och det gick så j*vla bra rent ut sagt. Hon verkligen jagade mej med apporten när jag sprang och lämnade den. Har aldrig hänt innan men idag så bjöd hon verkligen på sina kunskaper. Tom när dummyn kom fram så greppades den och när jag sprang så följde hon efter med den i munnen tills hon var framme, det är sammarbete och vilja!! Det är ju så jag vill att hon ska jobba så nu hoppas jag på fler sånna här positiva tränings tillfällen. Det var en ren chansning att ta träapporten istället först och det gav resultat, som sagt man kan inte alltid planera sin träning men man kan alltid ha en tanke med den och sen lära på vägen.
Ibland lär du dej själv, ibland lär hunden dej och ibland hjälper någon utomstående dej som har ögon från andra håll!!


Engla kan också apportera mobiltelefon vet dock inte om det är posivit eller inte men all apportering förutom när det gäller pinnar belönas. Kan också vara så att detta är en sånt tillfälle när Engla gör något som matte ber henne om men som hon själv kanske inte har valt, vet inte men kan vara så ;)
När jag var liten sa alltid min mormor att jag skulle gå med en bok på huvudet eller med en galge i ryggen för att jag skulle lära mej att gå rakt och det är lite den tanken jag har överfört till Engla men på ett mordärnare sätt. Så mobiltelefon på huvudet gör att fotgåendet och ställandet blir perfekt, ingen annan som testat den idén?? Hahaha

Sista bilden från en underbar dag som har fyllts av glädje, positiva träningsstunder, frustration, städning och mycket annat. Har verkligen varit kul att vara där ute och roligt att ni som kom kunde komma ut och hänga lite och träna. Nu är vi hemma och den pizzan som jag var SÅÅÅ sugen på när jag beställde den är knappt rörd och jag som hade tänkt att ha en helkväll framför tv och film har istället blivit sittandes i telefon och framför datorn. Men nu är det dags att inta sängläge. Ska bara kissa mina små tjejer först som är sjukt trötta efter denna dag men gud så kul dom har haft det med alla hundar. Så ikväll lägger sen tre trötta, glad och nöjda tjejer hemma i Västervik.
Och nej jag har inte kommit fram till något än men snart kanske.......Kan iaf trösta er som väntar i sthlm på kurs att jag kommer komma så fort snön har försvunnit från våra marker. Hör gärna av er om vad ni har intresse av för kurser!

Höll på att skriva godnatt men vet inte riktigt om det är okej att skriva det kl. 20.30 när man är 25 år och det är lördags kväll så jag får väl istället avsluta med....
.....Ha en sjukt bra lördagskväll!!!!