söndag 16 januari 2011

Otrogen och lycklig??

Engla och hennes egna sät att leka med den blå fisken.
Ja lite så är det att leva med Engla just nu. Hon har valt att slå om helt och hållet de senaste dagarna, så nu är hon inte bara lycklig utan hon är också ganska ofta otrogen mot mej både med pinnar, snö, lillasyster, luften ja allt som sagt och hon skäms inte för det heller utan är lycklig över det med. Herregud säger jag bara hur det är att leva med en engelska tonåring som har levt upp som en glädje blomma sen Pärla kom hem. Jag märker verkligen skillnaden på Engla sen Pärla kom hem, innan har hon varit väldigt lugn och inte haft mycket bus i sej som jag ibland önskade. Nu när hon fått en kompis i huset så avlöser busen varandra samtidigt som lugnet, vänligheten och den engelska stoltheten finns kvar. Hon är en otroligt roligt tjej som verkligen trivs i en flock, men just nu är hon inte rolig varje stund på dygnet. Jag vet inte någon mamma som skrattar åt sina barn när de räcker ut tungan åt dom och skrattar och sen anser att det är lek varje gång matte kommer nära, någon som känner den mamman?? Så som sagt hon lever livet just nu men har hört att det är det man ska göra som tonåring så lev du på Engla..Det roliga är att dessa bus och otrogenhetsaffärerna sker mest i vardagen när det är dags för träning är vi super taggade och lyssnar på matte. Dock vill benen springa VÄLDIGT mycket när matte kräver att hon ska sitta still men det är vårt projket just nu. Alla bitar kommer falla på plats bara jag inte ger upp utan håller ut, visar och vägleder henne till rätta och håller vid mitt ord så kommer den vuxna hunden att bli det resultatet jag vill ha. Herregud inte ens hundar föds färdigtränade och uppfostrade allt är en process som ska gås igenom och alla faser har sin charm och sina problem/stunder. Det roliga om man ska se det vilket man måste så är det att jag lär mej alltid något nytt varje dag under en hunds första år. Ingen hund är den andra lik och inga beteenden löses på samma sätt i samma stund, livet är en lärande process som aldrig slutar!!!
Se där fick jag in lite ny kunskap från min termin som lärarstuderande också =)

Lilla Pärla hon är ingen otrogen tonåring utan hon är en naiv liten valp som just nu försöker komma på vilka ben tillhör matte när det finns massa att välja på, Hon tar gärna första bästa och hoppas på att det är jag men fortsätter sen sökandet när det kommer fram till henne att det inte är jag. Men hon är en sån kontakt att jag kommer nog skryta ihjäl mej om henne om hon fortsätter så här. Ja jag vet jag har haft henne i två veckor men vilka två veckor hon har gett mej och även Engla. Pärla har även väldigt fort kommit till insikten att dörren är ett ställe som man går till om man behöver gå ut och piper man lite så brukar det resultera i att någon kommer springades och släpper ut en. Det är väldigt tidigt tycker jag att redan har kopplat denna kunskap men ingen är gladare än jag att rumsrenheten går fort (okej hon kissade precis på kudden när jag suttit här och skrivit men men). Rumsrenhet kan vara bland det tråkigaste och träna men nog så viktigt!!

I morgon börjar verkligheten för Lisa Björkgren och hon ska börja jobba igen och det ska bli så skönt när de andra håller på med sitt styr med böcker, arbeten och tentor. Jag går till mitt jobb där jag trvis och sen går jag hem och har all tid i världen för Engla och Pärla. Eftersom jag inte jobbar heltid kommer jag ha minst två stycken 13.30 dagar och då är det träningstid med ljus även nu =) Engla och Pärla ska dock ha lite semester till hemma innan det är dags att börja hos dagmatte vilket stillar mitt hjärta väldigt mycket. Känns som jag har gjort en mycket klokt och gynnande val i mitt liv när jag avslutde skolan och valde och blev tillfrågad att komma tillbaka till jobbet. Lyckliga, strukturerade vardagen med tid för hundar och lön på kontot varje månad det är kvalite!!
Igår var det kalas i Skänninge hos Niklas och Beatha, Niklas börjar ju att närma sej 30 år bara mer och mer. Vi hade en väldigt trevlig dag där och mina små troll skötte sej exemplariskt. Det är så kul att kunna ta med sej en 6 månaders valp och en 10 veckors valp bort utan att de stör eller lever rövare. Dom bara finner sej på en ny plats och sover mer än gärna i Englas tygbur som alltid är med som deras koja. Tom min älskade mormor orkade med resan och en hel dag borta...
Provsmakning inför den STORA dagen
Trött matte och trötta hundar.
MYS är en viktig del för både bebisar och tonårshundar <3
Både i fredags och idag har jag och Engla varit flitiga och varit ute och tränat. I fredags var vi inne på klubben så då fick Pärla följa med och vi hade det så himlans trevligt. Det blev väldigt mycket kontakt träning och fokucering, men vi tränade lite apportering också med båda tjejerna det är så kul, varför lade jag det åt sidan med Lykka??!! Idag när jag och Engla var ute så blev det ett sånt lyckat träningspass för att vara i just denna period så jag blev så stolt över henne. Flera gånger när hon hade andra val och gå iväg att vara otrogen med både Tyson, Leia och "Sviktor" så valde hon MEJ =) Guldstjärna till min ängel idag!!!

Pärla lyckas utmärkt med sin första apportering hemma med lilla dummyn.

Veroncia gör att för kontakten med hundarna. Dom vet följa med, följa med och vänster sida det brukar leda till belöning och en nöjd matte = nöjda hundar =)
Tyson, ingen förklaring på den flygande cockern
Dessa dagar har jag lärt mej att verkligen verkligen ta vara på mina vänner och familj och älska dem för just som de är. Jag kan inte ändra på dom, men jag kan ändra min syn på dom. Det är så sant som det är sagt, vi ska verkligen leva här och nu för vi vet aldrig vad som väntar oss....och tur är väl det...!!
Nej nu ska jag halka vidare i livet mot en skön söndagskväll i Desperate housewies världen, för som sagt i morgon är det slut på latmornar och sena kvällar framför serier, nu är strukturens liv här!!

God söndagskväll på er alla!!
Älska och lev NU inte SEN!!!!!