onsdag 19 januari 2011

Nya kunskaper = Nya möjligheter

Igår hade vi ett riktigt givande och smutsigt träningspass på kvällen. Tanken var att vi skulle vara ute för det är ju inte så kallt just nu men det är IS ta mej f*n överallt, så både jag och Engla åker ju som parvelvantar. Men vad gör man inte för att få träna hund så vi hittade oss ett litet eget ställe, många kloka hjärnor användes men se så bra det blev. Så Engla klarade en stor ljudövning hur bra som helst, kundvagn och eko leder oftast till en lite avvaktande ängel, men igår så visade hon en annan sida, visst inte helt okej att gå med matte bredvid men det tog inte många meter sen var hon där vid vänster sida och sökte kontakt, JIPPI!! Hon växer tjejen även om man inte tror det ibland. Sen agerad vi störning åt lite kompisar som går instruktörsutbildning som tränar sina hundar och vi är inte bara störning åt dom vi har även träning i kontakt, stadga och passivitet. Hon är så rolig denna engelska tonårs dam i vardagen är hon som jag vet inte vad, döv, okoncentrerad och flummig men när det gäller träning då är hon fokucerad, vaken och lyhörd. Det är tur att den sidan lyser igenom ibland också så det inte bara är hopplöst (fråga dock inte mamma idag om hon delar den åsikten.....) Pärla fick också vara med och med henne är det träning att hålla kontakten bland ljud, andra hundar, människor och m.m. men hon är så sjukt duktig och ja jag säger då det denna unga dam hon är en PÄRLA. Det är inte för inte som hela hennes kull är döpta efter olika pärlor, jag visste det direkt när jag såg dem vid 1 veckas ålder, dessa små guldkorn skulle bli pärlor. Något jag kom på igår är att jag som alltid har haft svarta hundar och tyckt det har varit väldigt bekvämt förstår vissa dar varför, och igår var det verkligen en sån dag. Hundarna var inte gyllene och fina igår när vi kom hem utan de var svartfläckiga och jag tror inte det är sista gången denna färg kommer sitta på dessa icke smutsrädda tjejer.
Så igår kväll när vi kom hem blev det bad....
En väldigt suspekt Engla och en nöjd och glad Pärla i väntan på badet. Pärla hon plaskar och dricker i vattnet medan Engla mest hoppas på att det ska gå över, fortfarande HALLÅ regnar det inte MASSA i England eller??
Efter var båda iaf nöjd och glada och hade badspatt och rullade och for som jag vet inte vad, innan de tvärdog på golvet.

Ikväll när jag kommit hem från jobbet var det bara att ta tag i klickerkursen som har haft nog så långt uppehåll över helgerna. Så ut till klubben för kurs där jag idag kom fram till att varje kursdeltagare med hund lär mej något nytt. De kommer alltid med sin variation på ett beteende och det är min uppgift att finna en lösning på just det sätt som möter dom i sin relation och det krävs engagemang för det. Jag älskar verkligen att träna både mina egna små hundar lika väl som jag ser det väldigt intressant och lärorikt att träna andras. Som i denna kurs var det bara i dag 3 hundar och det är max 5 annars och då har man verkligen tid att träna en hund i taget och prata om vad man ser och varför man ser saker och ting.
Jag lär ut samtidigt som jag lär in!
Det ger mej energi att se framgång i hundar och ägare och det är det som gör att jag orkar lägga alla dessa timmar som jag gör på andras hundar. Det är en lycka att se att de har hittat lösningen som passar dom och tillsammans har de tagit fasta på redskapen jag förmedlat och förvaltat dom till ett positivt beteende resultat. Ni som inte är så fast i detta med hund skulle verkligen få se hur vägen ibland ser ut om man är utomstående och vilken lärdom det är att få ta del av hundägares vardag och liv för att hjälpa till med förändringar eller bara inlärning av nya beteenden.
Rex.
Livet som arbetare igen är fortfarande helt underbart, jag är så glad att jag avlsutade skolan och började jobba igen. Jag trivs verkligen hur bra som helst på förskolan och med alla trollungar som förgyller min vardag. Visst klart jag blir trött i huvudet och känner "hjälp!", men det väger upp all den andra tiden när barnen bara ger och ger. Rätt plats i väntan på möjligheten att försörja mej på livet med hund =)
Engla ligger just nu stolt i sin nya bur som "mormor" har införskattat åt henne och Pärla egentligen men Engla tyckte nog det var bäst att hon hade den. Pärla hon sover helst på golvet så svalt som möjligt och Engla så mjukt och varmt som möjligt, tur att de inte väljer samma hela tiden iaf...

Konstigt att dom fick den idag för mamma mer eller mindre gav bort dom idag när jag kom hem, hahaha. Engla hade visst vägrat och gått in och eftersom det saknas staket till grannarna så kan man hitta på mycket bus om ingen ser så måste ju mamma hålla ganska bra koll på henne. Sen har hon lärt Pärla att GRÄVA och det är inte allt för populärt, Lykkas oönskade rabatter mitt på gräsmattan är väl dolda under snön men jag tror att mamma började ana att det kommer inte bli färre när snön är helt borta. Sen hade väl Pärla kissat inne sisådär 378ggr och ute 1gång så ja mamma kanske inte just då älskade sina "barnbarn" över allt annat. Men imorgon är det glömt och en ny dag väntar =)
Kan avslöja att vi hade invägning idag på dessa två och Pärla står stadigt med sina 7kg medan Engla lite mer rangligt tar sej fram med sina 14kg. Hmm undra hur gammal Engla var när hon vägde 7kg, inte var hon 10½vecka iaf. Som sagt olika men unika!!

Jag vill avsluta kvällens blogginlägg med att skänka alla mina tankar till en familj i min närhet, finns inga ord för vad jag skulle vilja säga, mer än att ta hand om er!!

Livet är värdefullt
 
Inblick i vad som befinner sej på mitt nattduksbord...
Nej nej, jag använder inte aolevera och läser inga hundböcker =)