lördag 25 december 2010

Juldagen

Dan före doppardagen tillbringades i huvudsak med Ida och Mamma för att fixa det sista inför julen. Det blev en sväng på stan och inhandla lite fler klappar och Engla fick sej lite socialträning. Fast hon tyckte att det kanske inte var allt för kul för hennes mål med den promenaden gick mest ut på att hoppa i alla snövallar och klättra i dom, men hon är ju ett barn så hon beteer sej  precis som dom också =)
På kvällen efter ett x antal timmar i bilen anländer min morbror med famlij, det ska visst ha varit lite snö på vägen från skåne men de kom fram som tur var till oss välbehållna. Den 23 dec blev en lugn kväll, i väntan på min stora önskan SYSTEMKAMERA!! Men Engla och jag hann med lite träning sent på kvällen. Engla kan ha gjort något så roligt. Jag har haft ett smartdog spel ståendes på golvet i gästrummet men Engla har ju aldrig brytt sej om det så det har stått där. Men helt plötsligt i torsdagskväll kom hon med en av träklossarna som ligger i lådan, min tanke var "hur i sjutton fick hon upp den?" hhmmm. Men snäll som hon är så går hon glatt och visar mej och tar upp nästa med, hon får verkligen ner huvudet i det lilla hålet. Okej riktigt så var inte tanken att spelet ska användas, man ska stoppa I klossarna i hålet inte ta upp dom men men spela roll. Så jag tar fram spelet och låter Engla jobba med det och till slut tar hon tom bort locket på lådan och bara plockar upp dem, INGEN av dom andra hundarna har varit i närheten av den igen så jag får INTE underskatta min engelska lilla ängel. Sen började vi att jobba att bara lyfta klossarna och förde sakta men säkert över det till dummyn så den 23 dec gick jag och la mej med en valp som självmant går och plockar dummyn inne och kommer med den...JIPPI!!
Morgonpromenaden och Ögrens hus i alla snö.
Engla med alla julmat, inte en enda liten bit eller julklapp slank ner i frökens magen utan tillåtelse. Duktig lite tjej vi hade med oss på hennes första jul..

Julaftons morgon börjar som ALLTID med frukost hos mor och far. Engla och jag tog oss en promenad i det riktiga vintervädret, ca -10, blås och snö men som tur är är det inte allt för långt till huset så vi kom dit innan vi försvann. På förmiddagen blev det lite småhandling med mamma innan det var dags och göra sej julfin i de nyinhandlade kläderna. Sen blev det dags för en sväng bort till familjen Ögren för God jul önskande innan det vankades jul middag och Kalle Anka. Det är tur att vi i denna familj inte är vanemänniskor eller inte? =) Herregud vi firar bara jul en gång per år (kanske ganska natruligt) men ändå ser allt likadant ut, det är trygghet det. När jag och Engla hade sovit middag till Kalle så var det dags för JULKLAPPAR. Okej jag brukar vara som ett barn på julafton och älska att få paket men i år var det värre än vanligt för min systemkamera borde ligga där under granen någonstans, jag bara vet det. Mamma som fick agera tomte i år höll på att retas in i det sista med att jag inte skulle få någon och hon sa att alla paket var slut. Men som tur är är jag inte helt dum så jag hade sett en Walters foto påse och det fanns tre paket som var likadant inslagna, alltså en systemkamera, en väska och ett minneskort =) JIPPI!!! Jag hade dock en önskan till och det var att få Grey's anatomy säsong 6 också och den hade min kära morbror med familj med sej till mej så min julafton kunde nog inte ha blivit bättre. Lagom till gröten kom Ida på sitt årliga julbesök och lämnade fina klappar och fick sitt paket, lika mysigt som alltid. Det som var tur var att lagom till vi ätit gröt klart så var kameran färdigladdad och då började hyssterin över att ta KORT =) Herregud säger jag bara, stackars Engla, tur att hon är snäll som få och bara finner sej i att ställa upp på mattes tokigheter.
 Här kommer korten från den vita julen 2010....
Vaddå hittade folk på i väntan på julklapparna förr innan Kalle och tv??!! Hmmm
Mina julklappar!
Idas fina handvärmare till mej och Ida med sin julklapp från oss.
Ida & Jag
Nemo & Mormor tar sej en välbehövlig paus på julafton.
"VA?! Vaddå?! Jag, Äta tomte?! Nej, nej!!"

Efter en skön sovmorgon idag så blev det frukost med familjen igen och nu väntas en promenad i kylan innan det blir dags för juldags festande och då ska INTE den nya kameran med ut kan jag lova, tror inte den ska få vara med på kvällens bravader möjligtvis hemma men inte sen på stan.
LOVE!!
God fortsättningen på en underbar julhelg

ps. om någon undrar så fick jag min systemkamera...hahahaha
(har nog sagt det mer än en gång sen igår...)
"Ååå så trött jag blir på henne och hennes SYSTEMKAMERA!!"