tisdag 14 december 2010

Dagen efter Lucia

Igår blev det en mycket tidig morgon för Lisa Björkgren kl. 5 är ingen bra tid för henne att ta sej upp, men jag klarade mej och kom till jobbet i tid och Engla var avlämnad och rastad. Jag fick iaf äran att avnjuta ett underbart fint luciatåg med mina förskolebarn och dom var så söta i sina lussekläder när de stod inför alla mammor och pappor och sjöng. Dock inte lika underbart kanske det inte är när barnen tar mindre vackra kort på en och deras pappa kläcker "det ska vi lägga på facebook". Tur att man inte har föräldrar på jobbet till vänner på facebook herregud så det kunde bli =)
När jag väl hade hämtat Engla och Majken som hade varit på dagis i Gunnebo hos Molly under dagen blev det SOVA. Båda småtjejerna och jag var SÅ trötta så vi låg i sängen och slösov och tittade på tv hela eftermiddagen tills Maria kom och hämtade sitt troll. Då kände jag att något måste vi hitta på idag så vi tränade lite olika kontaktövningar, lek och apportering inomhus. Hon gör framsteg varje gång man tränar men hon håller fortfarande på med att stanna en bit ifrån mej när hon har hämtat det hon ska, det blir att jobba på det. Det är både för och nackdelar att träna inomhus, mindre ställen för henne att rymma till men också färre ställen för mej att förflytta mej på för att locka henne till mej..hhmmm!!??

Idag har dagen bestått av skola. Jag säger bara det, herregud alltså vilka nötter det finns som lärare på lärarprogramet. Dom är iaf duktiga på att dömma ut oss stackars elever om vi inte förstår exakt vad dom menar med sitt luddiga pladder, men en sak lärde jag mej idag. Det var att om det bli jordbävning eller om det började brinna så fick jag lämna min plats när jag observerade. Jag fick även ingripa i verksamheten om ett barn var påväg att dö eller slå sej riktigt illa. En annan lärdom var att när jag ska skriva ner mina tankar ska jag låsa in mej på toaletten i ca 10 min och inte bli störd! Tack Linneuniversitetet för dom goda råden, ska ta med dom ut i morgon när jag ska göra mina observationer =)

Nu ska jag fortsätta med mitt kycklingkokande till Engla, hon har bett om lite godare godis så matte fick faktiskt ta tag i detta. Skulle jag lämna henne hela helgen hemma när jag ska till Stockholm så skulle det finnas gott godis iaf så det blev min muta. Men samtidigt finns det en dam som kommer få MÅNGA julklappar efter den resan=)

Japp och så var snart halva v. 50 gjord vart tog år 2010 vägen??!!