tisdag 5 april 2011

Vardag - Lycklig

Ja idag har det känts som en helt vanlig ledig dag fast den varit i Vallentuna. Det har inte funnits några måsten eller massa och fixa utan allt jag/vi har gjort har vi gjort för vi har känt för det och det har vi gjort i vår egna tackt. Vi började med en skön morgonpromenad efter en välbehövlig sovmorgon efter gårdagens Ikea bygge. Under promenaden kom jag på en riktigt bra övning där jag fick in en massa viktiga saker i hundträningen och alla tre blev minst sagt delaktiga. Det blev liksom allt i ett träning och det kändes verkligen att jag hade tre super taggade hundar. Så efter den lilla mini träningen så kände jag att idag ska jag ut och komma igång igen.
Men innan det blev dags så var jag tvungen att styra och fixa en hel del här hemma först och lite på hemsidan så alla som vill och kan ska få möjligheten att anmäla sej till lydnadsdagen som är i helgen uppe i Vallentuna. Gå in på http://www.gyllenelycka.se/ och kika på kurserna!

Men sen blev det ut i skogen med alla tre gyllene för TRÄNING, äntligen! Herregud säger jag bara, jag trodde det tog lika mycket på deras psyke som på mitt att flytta men energin för träningen fanns där ändå.
 
Så här ska en passivitetsträning se ut!

Tikka trodde jag skulle krypa ur sitt egna skin ett tag och vända ut och in på sej själv, innan hon samlade sej. Vi fick till några riktigt bra läggande på henne och satan vad hon for i backen, har aldrig sett den speeden hos henne men nu finns den där. Så kanske lydnad med henne ändån innan sommaren är över!
Engla hon bjöd nog på alla beteenden som hon kan och några till för att få mattes belöning. Hon fick även en stor portion passivitetsträning som det uppenbarligen var i stort behov av vilket jag inte annars märker när vi tränar men idag så kunde jag ha tagit bort stämbanden på henne. Men dom fick vara kvar trots allt. Hon fick sen även en stor portion av apporteringsträning med Lisa och Håkan och det är jag mer än jätteglad över. Ska bli så kul att lära mej allt om apportering och hur jag ska få in det i dessa små huvud, men Engla har det bara att hon inte kommer ända fram med dummyn. Men med många goda råd från Håkans sida så ska vi nog klara även ett WT till hösten kanske =)
Pärla är hjälpsam och ser till att Tråssa klarar sin passivitet utmärkt, eller INTE Pärla Björkgren!

Pärla höll också på att bli av med stämbanden men blev istället av med en tand (den skulle bort). Hon och jag jobbade på kontakten och sen fick även hon sej en lektion i apportering. Eller hon och hon det är nog mer jag som får massa lektioner och använder mina hundar som lärningsmaterial. Pärla "the meatball" är och förbli otroligt söt men man ska inte dömma henne efter håren för innanför dom där bruna söta ögonen och det mjuka yttre vilar det nog en liten häxasurtant allt tror jag. Jaja jag vet sådan matte sådan hund men jag skulle nog mer säga sådan mamma sådan dotter! Söt som socker, go som få men vet exakt hur man spelar sina kort, alltså inte dumma någonstans utan bara en bitch =)
Som sagt sådan mor sådan dotter <3
Blir det så kommer jag få precis det jag ville!

Fan vad kul det var och jag har lärt mej en hel del idag som nu ska börja tränas med dom alla tror jag för jag och Tikka behöver befästa massa som även fungerar här i Vallentuna där hon egentligen ska lyssna på någon annan. Det är inte lät för lilla tanten att veta hur hon ska bete sej, men vi ska jobba oss framåt så kommer vi i mål. Kan ju säga att efter 3 timmar i skogen så var hundarna rätt trötta och nöjda och otroligt lyckliga. Tur det för imorgon kommer inte dagen gå i aktivitetens tecken.
Fint iväg skickande av Morris (Englas bror) även ett underbart mottagande av en SUPER glad matte när han återvänder med dummyn.
Världens finaste Higgins i den mest normala position man kan tänka sej. Ungefär här slutar jag fundera över Lykkas gymnastiska kropp och övningar =) Säger bara en sak, Higgings <3 Engla!

Okej ni som läser sätt er ner nu om ni ska fortsätta för det jag kommer säga nu kommer ingen tro på!
Jag Lisa Björkgren har varit och Zumbat och lever efteråt och har tom haft en jävligt kul timme på gymmet. Ja, som sagt trot eller ej men nya positiva Lisa som ser möjligheterna och inte hindrena gav zumban en chans och är ny väldigt glad för det. Dock kanske inte plånboken men jag tror kroppen kommer bli det. Kändes skönt att röra på sej och det var som sagt riktigt kul. Och JA LisaK du fick rätt!!

....jag är så lycklig, jag är så lycklig måndag tisdag onsdag torsdag fredag lördag jag är lycklig, ja jag är lycklig, ja jag är lycklig hela långa veckan ut!