torsdag 21 april 2011

Träning

Igår hade jag riktigt lyckad träning med alla mina tre gyllene. Men måste nog säga att Engla glänste lite extra och visar verkligen att hon VILL jobba och med en matte som lär sej belöna rätt så ska hon nog nå dom mål som matte gärna vill. Tror inte det är Engla som hämmar sej själv utan det är mer jag som inte ser hennes kompetens och inte har 15 ögon att studera allt från olika håll. Men gud vilken utveckling hon har gjort. Igår jobbade vi med sättande i postition, inkallning och "apporeringen". Sättande börjar gå riktigt bra och hon får in det bättre och bättre även när jag håller på att röra mej och flyttar på mej så sluter hon upp. Inkallningen jobbade vi mest med farten så det går undan när man springer, men med boll löser man allt. Även vilja att leverera till matte. Shit fick henne verkligen att jaga mej med den i munnen vilket vi sen kunde överföra till apporten och det var så snyggt så det skulle jag haft på film och visat henne till nästa gång så hon fattar poängen =) Engla börjar verkligen visa framtassarna så allt ska vi hinna med någon lydnadstävling innan sommaren 2011 är över.
Pärla hon är en riktig goding att jobba med. Så glädje, energi och följsamhet är sånt man bara drömmer om. Hon är verkligen en kanon valp som nog kommer långt bara allt vill sej väl. Vi jobbar mest kontakt och belöning vänstersida och hur jag ska belöna på bästa sätt för att få bästa position på henne från början. Hon har en vilja att arbeta redan nu och hon har glimten i ögat. Lilla Meatball <3
Tikka hon ja vad säger vi om henne för tillfället. Hon har gått in i världens snällaste period mot Engla och Pärla dom kan verkligen gör vad som helst med henne och hon bara köper det. Hon är så underbar och hon är verkligen en sån härlig gammal tik i sina bästa år. Henne jobbar jag ganska myk med att hålla positionen. Hon är ju inte tränad för lydnad innan, så vi jobbar från grunden, och det är en utmaning i sej. Herregud vad hon har lärt mej. Det är inte bara Engla som vuxit i hennes sällskap utan även jag har vuxit med henne och hennes häxfasoner.

Det blir en hel del tid med hundarna men har också hunnit med och jobba lite i shoppen ute på Lindö GK. Måste hitta på något så jag har någon annan att prata med än dom fyrbenta även om jag får väldigt bra svar av dom. Det var en jobbig eftermiddag/kväll igår och även lite idag, jag har kommit till den fasen i flytten att jag saknar allt de vardagliga hemma. Detta enkla som man inte planerar men som ändå händer med vänner. Filmkvällar, fika, hundträning och "ingentinghäng" ja allt det är sånt som inte riktigt finns här än och sånt man inte riktigt uppskattar när man har det runt sej jämnt. Men sen när man inte har det som en självklarhet så är det ett stort tomrum som man försöker fylla. Som sagt tur jag har fyrfotingarna som försöker hänga med mej ;) Har ju också Lisa o c/o som tar hand om mej så väl och det är tur det <3

Lite bilder från förmiddagen i skogen.....




Idag har vi haft underbart väder så det bidde många, många timmar ute i solen. Jag har ju en guldballkong också där jag gärna sitter i solen och samlar energi när hundarna ligger och vilar sej efter skogsäventyr. Det är så lätt att ibland glömma att Pärla är inte så gammal och att jag måste anpassa tiderna ute efter henne och inte köra på som dom andra skulle orka. Men jag försöker komma ihåg pauser när vi är ute längre tider och alla är ju otroliga på att koppla av och samla sej när jag sätter mej ner. Det är en sån lättnad när man kan sitta timmar i skogen och hundarna vilar, leker och lullar runt en varierat med lite övningar och mys.
Det är VÅR nu!!

Glad påsk!