måndag 11 april 2011

Livet pågår...

Det blev många timmar ute igår och det var så himlans skönt. Besök av Linda och Texas sen viltspårskurs med Lisa och Håkan eller kanske rättare sagt Håkan. Både jag och hundarna var skapligt trötta igår efter hela lördagen ute i blåsten. Men vi hängde på viltspåret ändå som var första gången och skulle mest innebära teori. Så lunchen och hundarna togs med för en riktigt härlig stund i solen, där kunskapsförrådet fylldes på. Vi satt där i över 2 timmar och bara hade det så himlans underbart.
Håkan instruerar i hur våra hundar fungerar och hur vi ska arbeta med dom i spåret.

Mina hundar plockade då fram den sidan som jag vet att dom har, men som dom hade stoppat undan inför lördagen. Men man kan inte alltid vara på topp när man är lite eller pensionär heller för den delen.
Tikka hon jobbar mycket med att förstå detta med flytten och allt vad det nu ska innebära. Hon ska bo i Vallentuna men inte "hemma". Hon ska lyssna på mej även att "matte&husse" är här. Det är nog massa som rör sej uppe i hennes huvud och på allt detta så ska hon snart löpa. Löp för Tikka innebär att ingen annan får löpa innan hon har satt igång för då blir hon Häxansurtant på dom. Igår kom jag på att jag har hållt en viss distans till Tikka och inte riktigt släppt in henne i mitt liv. Alla runt mej här uppe säger att hon tittar på mej på ett sätt hon inte tittat på någon annan och jag har inte riktigt velat sätt det om hon inte skulle stanna. Men nu är hon här, hon är nu mer en Björkgren och hon är en stor del av mitt liv. Hon är väldigt mycket Lykka eller Lykka var väldigt mycket Tikka så det är nog därför det har tagit tid att ge henne chansen att komma ända in till mej. Hon är en sån underbar individ som bär på massa kapacitet och vilja att vara tillags. Visst det finns en hel del krut i henne också, därav namnet Häxansurtant, men det är MIN häxa <3
 
Engla hon jobbar på med sitt första år med löp och skendräktighet och allt annat. Det är inte lätt att på 9 månader bli ca 15 år. Man vet ju själv hur himlans jobbigt det vara att bli 15år och ha 15år på sej att bli det och då försöka bli det på 9 månader är inte lätt. Engla är inne i en fas där hon är ganska loj och försiktig igen men ändå totaltdöv och jätte engagerad. Alla beteenden finns där och är där på samma gång så det gäller att tänka till när man tränar henne och lägga lagom krav för just den dagen och sen läsa henne. Hon kräver en hel del och är väldigt mjuk men har också en drygsida som hon lätt kan plocka fram om det inte passar henne. Så träningen och livet med Engla just nu är en balansgång där vi tillsammans jobbar oss framåt i livet  för bästa utveckling där TID är a och o <3
 
Pärla "the meatball" hon är ja sisådär 8 år och ja hur roliga är dom på en skala varje dag? Tänker lite på Sviktor, vissa dar helt underbara och vissa dar skulle man kunna ta den ena och slå med den andra. Så här är det minst sagt en riktig balansgång på en skörtråd där utvecklingen rasar framåt medans träning, passivitet, vardagsliv och flytta ska fungera på den lilla. Det är verkligen en underbar tik i xxl kostym som rullar runt med en konstant viftande svans men just nu finns det en hel del vilja och testa på beteenden hos henne med. Samtidigt som man håller på att bli galen så skrattar man åt henne. Så utvecklingen för lilla meatball är i full fart och flytt gör inte livet lättare för henne, men hon klarar det galant. Bara jag är med så går allt, tillsammans är vi starkast <3
 
Och var befinner sej då Lisa i hela sin utvecklingsfas just nu?! Hmmmm
Det vet i hunda, allt sker i rasande fart precis som för hundarna. Men livet är just nu väldigt underbart och flyter på i ett behagligt tempo där massa nytt sker och ska anpassas till. Herregud skulle någon göra en utvecklingskurva på mej och allt som har hänt det senaste 1½ året så skulle nog ingen tro på det förutom dom som levt med mej under denna tid. Ingen är mer nöjd än jag över mitt arbete med mej själv och resultatet av det jag nu har skapat och det liv jag gör allt för att leva i. Jag lär mej verkligen nytt om mej själv och andra varje dag och se allt med andra ögon och jag jobbar på vart jag ska lägga min energi och vilka som är värd den.
 <3 Familj, vänner och hundar <3
110410