söndag 28 augusti 2011

Upp och ner, ner och upp

Livet i Vallentuna rullar på och det har hunnits med både debut i Rallylydnadssammanhang, personalfest och myshelg med Theresia och Felicia. Ibland känns det som tiden bara går och går och inget händer och ibland känns det som den står still och det händer massa, varför inte finna en balans här på planeten jorden? Sverige är ju landet Lagom så det blir väl att leta rätt på landet, "Hela havet stormar" så kanske mitt liv passar bättre in där...

I Torsdags invigde vi Vallentuna BK:s torsdagsträning och det gjorde jag och Engla med fina betyg i dagens Rallylydnadstävling. Vi ställde mest upp för att det ska vara roligt och rally är alltid ett bra och roligt komplement till lydnaden. Kontakt är verkligen A och O och då är det bra att testa den i andra övningar och inte bara i dom som vi fokuserar mest på. Dagens bana fixade Engla med en extra guldstjärna medans jag som rallyinstruktör inte kan hålla ordning på mina fötter får väl en bromsstjärna MAX. Men hade jag gått med fötterna rätt hade resultatet blivit 99/100 poäng, men istället blev det 90/100p. Trots mina snesteg är jag grymt stolt över oss båda och KM:et i Rally närmar sej och vi överväger om vi kanske ska ställa upp för skoj skull. Hmm, något att fundera på?
Engla har blivit introducerad i momentet "Hopp" och det går galant. Hon är så lättlärd och nyfiken så hon snappar upp allt som är nytt och roligt. Vi körde nämligen lite hopp i torsdags och det känns som vi är på väg att sätta ytterligare ett moment i klass 1. Men något som jag kommit fram till i träningen med min engelska dam det är att variation på både belöningar och moment är väldigt viktigt för att hålla hennes unga tålamod och intresse uppe. Än så länge är vi rätt gröna inom lydnadsträningen båda två så vi känner på varandra och möts upp på bästa möjliga sätt. Engla är fortfarande väldigt ung och hormoner och nyfikenheten tar ibland överhand men det är en otroligt vacker dam som håller på att växa fram ur denna gängliga rosa nosade kropp. Min Engla kanske inte alltid är vackrast men hon är alltid charmigast och det kommer man långt på här i världen <3

Tikki var också självklart med på träningen i torsdags men p.g.a. löpet så fick det bli lite lugnt för min gammle dam men lite kontakt och stadga fick vi in i en ny grupp med rätt mycket olika hundar. Det är så underbart att se Tikka och se vad som hänt och inte hänt med henne under det halvåret som hon varit hos mej. Jag tycker det är så spännade att se hur en så ändå gammal tik kan ändras och anpassa sej i en helt ny värld med helt nya regler och en helt annan livsstil. Hon är mattes stabila fina tik som hjälper Engla på många sätt <3

Idag är dock ingen bra eftermiddag i min värld, jag vet inte riktigt varför eller vad som är fel men jag är trött och magen och kroppen värker så det kommer bli tidigt i säng och lite tid vid datorn idag. Annars brukar jag ha söndagar som min dator dag när viktiga saker ska fixas men idag blir det bara lite gjort innan jag och mina gyllene bäddar ner oss framför Desperat housewife. Det har ändå varit en rätt intensiv helg för oss alla tre, tjejerna har varit hos bästaste Josefine och jag har både hunnit med personalfest, en titt på stadens krogar och en hel del timmar med mor och dotter Mikkelinen. Så det kanske inte är så konstigt att vi alla är trötta och i stort behov av ordentligt med sömn. Så mer från oss i veckan då kalendertavlan är betydligt vitare än förra veckans fullspäckade tavla. Denna vecka är det bara träning och fina besök inplanerade annars är det jobb och hundträning som gäller. Så vi tackar för oss och säger godnatt till v.34 2011.
Igår läste jag två rader med visdomsord som ALLA borde ta till sej och fundera på nästa gång du funderar på om tystnad, "vit lögn" eller sanning är den bästa utvägen.....

Hellre sårad av sanningen
Än lycklig av lögnen