onsdag 18 januari 2012

Rastning av hundar...?

Sådär ja nu var det slut på flocklivet igen och Engla får nöja sej med gamle matte, men jag hoppas på att hon fixar det. Det har varit rätt intressanta dagar där man ser vad mycket händer under hundars först och andra år. För tikar är löpet SÅ VIKTIGT och eftersom det endast skiljer 2 månader mellan Engla och Jaffa så kan detta med löp i tidig ålder vara betydelsefullt och kan sätta konstiga griller i huvudet på knasiga tonårs tjejer. För att då för mänskliga så kan vi väl dra jämförelsen, hur kul och lätt och icke hormonfullt är tonåren för oss tjejer? Japp det räcker för mej och förstå dessa två damer helt och fullt. Det är ju så att Engla har redan löpt 2 ggr och kommer löpa gång nr 3 nu i februari, Jaffa löper gång nr 2 nu så det är lite knas. Som sagt det är inte en helt enkel relation och leken är inte helt hormonfri längre och framför allt inte när Jaffa blir frustrerad för Engla är både smidigare och mycket snabbare så hon har inte en chans att hänga med i leken och då har man ju all rätt i världen att bli pms-sur, eller?! Som sagt läst hund har jag gjort dessa dar och det märks att de är unga tikar som inte riktigt har homoner och löp under full kontroll, valplek och unghundsknas slår igenom titt som tätt. Så både kul och lärorikt hade det varit och haft besök här ett par dagar, men nu är det lugnt och endast Englas hormoner kombo mitt mitt humör som ska samsas!
"Vaddå vi hormonfyllda tonåringar?"

Idag när Jaffa blev hämtade så var ju självklart alla barn med in och åt mej ur huset på bullar och lussekatter, men tur är ju det får då får jag plats med nya. Det är ju ingen idé och baka när frysen redan är full. Engla har ju en förkärlek för barn i 2års åldern för det brukar resultera i MAT utan att man behöver förtjäna den på något vis. Men idag så försvann den ålderskategorin lite eftersom det helt plötsligt låg något sprattlandes på golvet som inte var en leksak och inte en hund, utan ett barn. Man fick inte ta hans filt, man fick inte ta hans leksaker men man FICK titta på honom och nosa på honom och det var en skräckblandad förtjusning. Hon beteede sej ungefär som hon gör med småvalpar, lägger sej och glor på dom och försöker puffa på dom och kanske bara leka lite eller kanske inte. Dom var så söta så när de låg där på golvet och kommunicerade med varandra....
"Ursäkta vem är du?"
"Inget o sova på, inget och tugga på men kan jag åtminståne få ge honom en puss?"
Dags för prisutdelning, Engla 1:a med HP som världens bästa barnhund =)

Här i Vallentuna så måste man ha väldigt dåliga erfarenheter av folk som rastar hundar. För nästan alla bostadsområden, stora som små, börjar/slutar med skylten att det är förbjudet att rasta hundar där. Okej jag kan köpa detta med att de inte ska springa lösa och allt det och att man ska plocka upp, men om man inte ska gå igenom några av dessa områden eller passera en sådan skylt så vet jag helt ärligt inte vart jag ska gå på mina runder? Men även om bostadsområdena sätter upp dessa så fattar jag inte varför det sitter en mitt på en lykstolpe på en gångbana?! Nehe får jag inte gå där heller eller och går jag på vägen så blir billisterna arga på mej. Nej som sagt jag respekterar att man vill att hundar SKA vara kopplade och under kontroll och att ALLA hundägare SKA plocka upp efter sin hund det är jag helt med på men varför får jag inte ens gå på en gångbana utan att mötas av denna skylt?
Tycker att man istället kan trycka upp håll din hund i så pass kort koppel så du har kontroll på den så den inte flyger upp i röven på min hund på andra sidan en 2m bred gång väg, vilket hände mej och Engla ikväll. Sen också denna respektlöshet om att inte plocka upp, har man inte råd med den lilla konstnaden bajspåsar så undrar jag vad hundarna äter och fall de inte är försäkrade? Nu har ju tom många kommuner satt upp bajspåsehållare så man kan faktiskt inte ens skylla på det längre. Visst händer det att man kan glömma eller att man får använda mer än man tänk sej men det är nångång, men all den skit (rent ut sagt) som ligger är inte bara "nångång" hög. Men men som hundinstruktör och aktiv inom hundvärlden så kan jag inte mer än ta ansvar för vad jag föreläser om och vad jag själv gör med mina hundar!

Nu slut på detta skrivande som var halvvägs in i skolarbete som jag tänkt och göra idag, men det känns som nacken och ryggen tycker att detta räcker men ska försöka orka skriva iaf lite av min kladd som jag fick ihop i lördags vid första mötet. Det är ett fördärv detta med Iphone för det gör att jag så sällan sätter mej ner vid datorn spontant och får lite gjort, mail, facebook och myk annat kollas i telefonen så därför blir bloggen, hemsidan och annat skrivande drabbat men ska försöka skärpa till mej. Men samtidigt så är det så smidigt att göra allt vid telefonen för det känns som jag får så mycket mer tid till annat och framförallt så känns det som jag kan "umgås" mer med Engla än när datorn sätts på för då "ska jag bara...." som alltid och så vips var 3h väck. Självdisiplin är inte min starkaste sida tyvärr men den har tränats upp så kanske kommer den med ålder eller tiden eller något....