tisdag 10 januari 2012

Prinsessan uppfostrar veterinärer



Förra veckan var en riktig kanon vecka för både mej och Engla då vi hade Maria och Majken här hela tiden. Det blev en hel del shopping både till hundar och ägare, men framförallt blev det massa tid att umgås och bara prata. Bl.a så inhandlades en väska till Majken som Engla gör allt för att hon ska förstå syftet med, eller vill hon åt godisarna? hmm
Ibland så är vi väldigt långt ifrån varandra men ändå så finns vi där för varandra. Helgen blev lugn eller det beror ju iofs på hur man identifierar lugnt? Biobesök, filmkväll, tvättdag, födelsedagsfirande och filmredigering, ja det är väl en lugn lång helg =)

Engla och jag har hunnit med 2 träningspass och det märks att vi har haft lite julledighet då det friaföljet är ett problem eller problem det är okoncentrerat, kanske från bådas håll men från mina ögon är det Engla som är okocentrerad. Det är skitsvårt att få struktur på det när jag nöter för det mesta själv, kanske belönar jag fel eller så är det en period vi måste ta oss igenom. De andra momenten sitter jättefint och kontakten finns där men det är precis som på de vanliga promenaderna det är "rörigt" om jag kan beskriva det så. Samarbete men ändå rörigt, men vi jobbar på det och balansen kommer nog. Hon är i en känslig ålder och många händelser i bagaget så vi kämpar på. Det kändes iaf jättekul att komma ut och träna igen och det tyckte vi nog båda, trots att det var kallt så var det mysigt att komma ut och hitta tillbaka till träningen. Längtar lite till varmare och ljusare kvällar så det blir lättare att komma iväg på eftermiddagarna och mer folk rör sej på klubben.

Jag skrev i mitt förra inlägg att detta skulle bli ett friskt och bra år då veterinärer inte skulle tjäna några pengar på oss, men idag den 10/1 har jag givit månadens bidrag till Vallentuna djurklinik som är guld. Alltså jag har inte gett dom pengar för att dom är guld utan för min Engla pengla har varit där på besök idag. Men nu vet vi iaf vad det är som har stört hennes nos som inte har gått över med noskvalastermediciner, hon har inte ens blivit lite bra. Det var med otroligt tunga och motsträviga steg som jag gick ifrån henne i morse, kändes inte alls kul med tanke på att när jag lämnar in hundar för kontroller så brukar det inte vara positiva besked när jag ska hämta ut dem. Så hela dagen har det varit stenkoll på telefonen och klumpen i magen har funnits där hela tiden. Men när jag kliver in på kliniken och veterinärerna skrattar och säger, "Det är lugnt och det är rätt roligt" så kände jag bara jaha vad har hon hittat på egentligen. Roligt vet jag inte kanske om det var men det var en lättnad när jag får tillbaka min Engla som tycker syndast om sej själv i hela världen med diagnosen svullna halsmandlar och lungmask och det kan man uppenbarligen få om man äter sniglar som har ätit rävbajs så ja varför ska Engla ha något vanligt? Nej nej vi tar en lång och konstig kretsloppskedja på detta, men nu är det utrett och det är inget smittsamt och inget skadligt så efter lite Axilur och antibiotika så är hon frisk och kry igen. Som sagt det är ju min hund så varför inte liksom att man måste göra världens grej av egentligen ett väldigt litet problem. Så nu har jag och Engla haft oss ett snack om att det är slut ätit av rävbajs eller sniglar eller vad det nu är och jag tror att vi är överens eller iaf jag är det!
Måste bara också skriva att som ni vet så är ju Engla en av sitt slag så hon hade ju under dagen på kliniken gjort klart för alla att det är INTE OKEJ att låta henne under några omständigheter ligga på golvet. Hur kunde dom tro att lilla fina prinsessan kan koppla av då? Nej nej en filt ska hon ha helst en säng, haha. Tur att hon var hos förstående människor som gav henne det bästa så hon kunde koppla av under dagen.
Blää för och ligga på golv...

Så nu ska jag njuta av min prinsessa och bara ha en mysig kväll utan att känna att jag ska göra något annat än att vara med henne. Engla tillhör nämligen den sortens hund som blir väldigt påverkad av sidering/nedsövning så ikväll blir det gos och kisserunder, inte helt fel det heller faktiskt!