fredag 13 januari 2012

Inte som alla andra, men varför det?

Igår hade jag och Engla ett sånt roligt träningspass, vi skippade lydnadens tråkmoment och körde lite roliga moment istället. Alla mer eller mindre utmanande för lilla prinsessan men de gav något, men framförallt däcket som är ett agility hinder var en skräckblandad förtjusning. Trots att däcket var nedsänkt så måste hon ju skutta till lite för att ta sej igenom men det är nog så läskigt med ett vitt däck och en matte som gör sej rolig, men tillslut gick det och då hoppades det med glädje igenom fram och tillbaka. Och tänka er jag nöjde mej där, jag höjde inte däcket fortsatte inte tramsa med henne utan såg glädjen i att hon faktiskt för första gången hoppades igenom däcken med glädje. Eftersom jag ändå aldrig kommer köra agility med henne så känns det roligt att använda hindrena som självförtroende förstärkande för henne och samtidigt kravlöst samarbete oss emellan som är väldigt viktigt för att den lite mer kravfyllda träningen ska bli motiverande.
Sen blev det slalom mellan mina ben som snart nog kan läggas på ett kommando på så jag slipper slita ryggen av mej. När detta tränades in med min Lykka så tog det väl max 5ggr sen sprang hunden igenom glatt hela tiden hon fick chansen men med Engla har det varit en prövning bara att våga gå emellan benen. Snacka om att de är sjukt olika och att jag lär mej så mycket på att jobba fram Engla istället för som man ofta fick göra med Lykka, jobba bak henne. Men nu så har vi kommit till det steget att hon gör det med glädje och är inte stressad eller nervös utan hon har kommit på att det är tryckt och ganska kul att lära sej detta meningslösa moment. Sen blev det enbart kontakt, basic kontaktövningar som är nog så viktiga just nu för oss. Men det finns sin charm i det med och det är som jag ofta säger tiden man lägger på grunden hos sin hund är kraft och kärlek man får igen genom hela deras liv.
Även om hon inte är som "alla" andra så är hon den mest prefekta för mej och jag skulle inte byta henne mot allt i världen det kan jag lova <3

Jag har ofta sagt att jag upplever Engla lite "efter" om jag nu får uttrycka mej så om min hund, jag menar inte att hon är trög utan att hon är sen i utvecklingsstadierna. Om jag jämför (som man inte ska) men ändå gör med andra tikar i hennes ålder så är hon fortfarande väldigt valping och har en bra bit kvar i sin egna utveckling trots att hon redan löpt 2 ggr och här i februari är det väl dags igen har jag en känsla av. Jag kan se orsakerna till detta men ibland så måste jag påminna mej själv om det också, jag kan inte se henne som vilken 1½årig tik som helst hon är inte det och jag måste komma ihåg det när jag håller på att gå i småbitar för att vissa saker inte funkar. Just nu är hon i en fas i livet där inte mycket funkar, jag hade tänkt att anmäla mej till rallytävling i februari men vet i hunda om det är någon idé. Håller på och samtalar med mej själv om det är jag som larvar mej eller om jag kanske pressar henne för hårt om jag anmäler mej? Svår fråga men jag måste väl snart bestämma mej har jag en känsla av....hmmm

Mitt egna liv och kropp tar sej sakta men säkert igenom dagarna. Kroppen strejkade ju här innan jul och den verkar inte riktigt ha återhämtat sej trots att jag är rädd om den, men vi kör på och jobbar med avslappning, vila, värme och massage så ska det nog komma till rätta. Jag vet iaf en sak som skulle hjälpa förutom ledighet och en helt nya leder det är VÅR. Nu är julen utkastad ur mitt hem, äntligen tog jag tag i det efter ca 1 veckas början, så nu vill jag ha påsk och vår. Inte bara för värmen och solen utan för att det också är massa roligt inplanerat både skola, jobb och nöjen så ge mej mars/april så kanske min kropp och jag börjar prata med varandra igen.
"Om jag blundar så hör jag inte vad jag ska och inte ska göra!"

Ska bara tillägga att detta samtalet jag och Engla hade om att INTE ÄTA SKIT gick skit! Vi kan säga att det tog ca 24 timmar innan hon var igång igen och denna gång var det troligtvis människoskit som slank ner i magen men efter lite vattendrickande och bus med Uninda så kom det upp och det kom upp som en stinkande fontän så jag får jobba lite till på det kurskonceptet. Har även fått förslag på ett nytt och det är att lära hunden att städa när de är själva hemma. Tror det kommer gå lika bra som att sluta få en retriever att äta skit eller bada. Kommer nån på lösningen på dessa problem så tar jag tacksamt emot kursförslag ;)

Nu ska jag iaf samtala med den eller först med Engla och köra lite klicker träning sen ska jag ta mej ett skönt soffhäng för imorgon väntar problemhund inne i stan och tillsammans med det tänkte jag lite stads och störningsträning med Engla om vädret tillåter för att sen på söndag längta till en härlig skogsdag hos familjen feber/förskylning.... Trevlig helg på er kära vänner <3