lördag 3 september 2011

Seriöst, ärlig och omtänksam....

.....det är dom orden jag vill ska känneteckna mej och min kennel......
Seriös?! ;)

Som fler av er säkert redan läst så är den bittra sanningen nu ett faktum, Englas röntgen svar är nu offentliga och resultatet blev:
HD/C & ED/ua
Ja och som ni säkert förstår så är jag väldigt ledsen över detta, men jag tar till mej Fridas ord från igår och tror att allt har en mening och meningen med detta resultat kanske är att Engla faktiskt bär på anlagen för hjärtfel och då givit det till hennes valpar. För er som inte vet har Englas bror ett ärftligt hjärtfel som är nedärvt från båda föräldrarna, men eftersom han är den enda i kullen (vad vi vet) som har den och Engla är fri ansåg veterinärerna att hon var okej för avel. Men med detta höft svar så är avel helt uteslutet och ödet kanske säger till mej att hon hade inte lämnat dom friska valpar som jag vill förmedla.
Jag har alltid gjort det bästa för henne och sätt till att hon alltid har haft lagom stor sovplats ;)

Jag har under årens lopp varit riktigt otursförföljd när det gäller mej och mina hundars hälsa så en sak jag bestämt mej för är att jag ALDRIG kommer leverera valpar som jag själv inte skulle vilja köpa. Så med detta facit i hand så är inte Englas valpar attraktiva hälsomässigt i min värld. Jag vet att rådet till mej är att röntga om henne så kanske jag kan få resultat HD/B men vad säger det om mej?!
Visst hon kan vara röntgad för tidigt men hon är färdigvuxen och hon är välmusklad och hon är inte för tung och har aldrig varit så detta är sanningen och den sanning som jag kommer leva med och som jag KAN leva med. Jag hade däremot ALDRIG kunnat leva med att jag fött upp en kull vars valpar blivit sjuka eller fått väldigt dålig ledstatus men det är mitt samvete och mitt resonemang. Det finns alldeles för många avelshundar som fortsätter att leverera valpar trots att det finns dolda sjukdomar och gener som ingen egentligen vill ha. Men alla tänker inte som mej och det kräver jag inte, men jag vet att jag kan bättre och jag vet vad jag vill ha nästa gång jag köper hund 2058 och då kommer jag vara hård, rak och ärlig och jag hoppas att jag möts av samma sak..........
Jag vet att plåtarna var raka och jag vet att kulorna var runda och att dom låg i skålarna men jag vet också att skålarna såg för grunda ut. Jag vet också att jag litar på den veterinär som tagit dessa plåtar och jag vet att han skulle göra allt i hela världen för att detta skulle ha gått vägen. Gårdagens råd och samtal med honom fick mej inte att lita på honom mindre, så jag vet att han har gjort rätt.

Det som jag aldrig kan veta är VARFÖR det blev såhär men jag KAN veta att jag har gjort allt för att det inte skulle blivit såhär. Hon är inte övermotionerad, hon har gått lös hela sitt liv, hon är inte hårt fysiskt tränad, hon är inte positionstränad till lydnaden och NEJ jag har inte cyklat med henne mer än väldigt korta streckor och det är efter 1 års ålder. Så detta är helt enkelt sanningen utan undanflykter. Jag skyller inte på någon eller något, möjligtvis min trogna vän Oturen som finns med mej och mina hundar mer eller mindre varje dag!!
Så nu mer är jag den LYCKLIGE och ni andra dom OLYCKLIGA för jag har min Engla och jag har alla hennes underbara egenskaper och det är just det som ni missar. Jag vet att det är mer än en person som just nu söjer en önskad och efterlängad Engla valp men jag vet också att ingen av er vill ha en sjuk valp och jag vet att ni litar på mej så ni får göra som jag och njuta av MIN Engla och hoppas på att en annan hund en dag kan göra er lika lycklig precis som Engla gör mej <3
Så jag säger så här till er skadeglada ta ett glas och fira min otur och Englas HD-resultat men sörj samtidigt goldenvärldens förlust på en riktigt fin tik med ljuvligt temperament och till er VÄNNER som sörjer min otur, fira istället glädjen av att Engla finns i er närhet och att ni kan njuta av hennes trots dessa höfter.
"Jag är inte alltid snygg, men snabb!"

Nu tänker jag iaf ta vara på denna soliga dag och njuta av mina två FRISKA och välmående golden tjejer och baka gott innan det är dags för skogen och en kväll hos "hundvaktsfamiljen" <3
Vi siktar in oss på nya mål och detta kanske är rallylydnadschampion så vi sliter så lite som möjligt på Englas höfter, vem vet vart livet tar oss i morgon?!

Tack till alla omtänksamma själar som finns kvar i mitt liv trots min otrevliga vän Oturen, jag ber om ursäkt på hans vägnar.....