söndag 25 september 2011

Hösthelg med SOL

Början på helgen var inte alls bra. Iväg tidigare från jobbet för att hinna till optikern, jag har nämligen fått tillbaka mitt tryck bakom ögat och det är ju så suddigt jämnt när jag tittar. Så denna gång tänkte jag kolla upp det INNAN jag blir så dålig, klokt gjort med inget roligt besked. Det är nämligen så att en av mina mediciner som ligger i min dosett som jag pillar i mej varje dag påverkar min syn negativ och KAN ge dessa biverkningar. Det mest irriterande med detta är att förra året när detta hände fick jag varken träffa ortopidist eller att någon tänkte på medicinernas biverkningar, men här i storstaden gör det uppenbarligen det. Dock är det denna medicin som "räddat" mitt liv och sluta med den är inte ett alternativ så hur detta ska lösas är en gåta men på nått sätt ska det säkert gå det brukar ju göra det på något mirakulöst vis. Tungt och jobbigt blev det iaf och trycket bakom ögat blir ju inte bättre av denna stress......

När tårarna väl var torkade så samlade jag faktiskt ihop mej och åkte på TÄS-träningen på VABK så att tjejerna skulle fått nått kul denna soliga fredag. Engla jobbade på med läggande och ställande för att det verkligen ska sitta DIREKT inte 5 steg senare. Även Englas uthållighet är något som är enormt viktigt att jobba på i linförigheten, hon har så mycket annat som rör sej i huvudet så ibland undrar man hur hon ens håller ordning på sina egna tassar. Men bra folk som tränade och vi hjälptes åt för att alla skulle kunna träna sitt. Vi gjorde även en platsliggning och den gick ju bra som vanligt, där kan hon verkligen bara ligga och ta det lugnt och kolla på allt som händer. Dock skulle jag vilja ha lite mer fokus på mej men det jobbar vi på, men det är ju uthålligheten som måste tränas upp.
Tikka hon fick spåra men det gick sisådär, man kan säga att hon SPRANG igenom spåret och det är inte okej när matte håller i linan. Så sakta ner och vara mer noggrann är nog det viktigaste för henne. Dom spårade godisspår båda två i onsdags och då var hon mycket mer saklig men i fredags slog det slint helt och hållet och hon for som en galning. Men till målet kom vi och lycklig blev min Tikkis då =)

Anna försöker tror jag dirigera hundarna på något vis ;)

Lördag morgon och solen lyser och himlen är klarblå då kan man bara göra en sak, GE SEJ UT!! Hade tänkt mej en långtur i skogen men istället blev det ett besök upp till Anna och Malik. Dock en långpromenad men på annan mark och det är skönt. Engla och Malik har ju så roligt men jag vet helt ärligt inte om de leker med varandra eller om de leker var och en och ibland krockar deras lekar. Roligt ser de ut att ha iaf och Tikka och Malik har ett så sunt förhållande. De köper helt och hållet varandra men man måste inte leka, springa med varandra okej men sen räcker det och det är så skönt att se att Tikka har utvecklats så mycket när det gäller samspelet med andra hundar. Det är ju verkligen något som vi har jobbar med att det finns andra raser än jaktgolden, men det har tagit tid och vissa är fortfarande inte helt okej. Skön tur i skogen blev det iaf och sen var det bara att åka hem, packa och bege sej till Kim och Milea i Stallarholmarna.....
Resan till Kim är inte barnvänlig med tanke på alla dessa JÄVLA KÖER kl. 19 en LÖRDAGSKVÄLL, hur tänker dom våra kära stockholmare?? Ja arg, ledsen, irriterad och jävligt ont öga blev resultatet, tur att det var en bra bit kvar i bilen när jag väl kommit loss från detta och mött upp Kim på stora vägen för hade hon träffat mej när jag satt fast inne i stan så hade jag nog fått vända hem....
Väl framme hos Kim så var jag åter lugn och vi hade en riktigt trevlig kväll med lite vin och massa prat. Det är verkligen en energipåfyllning att umgås med nära vänner som man kan vara sitt riktiga jag med utan att bli dömd. Okej uppenbarligen ansåg Kims son att jag såg ut som en Algrensbil i min OP så helt odömd blev jag kanske inte, men jag överlever den domen och detta var verkligen det jag behövde, tack Kim <3
Engla och Milea myser <3
Den som jag kanske inte tackar var väl Milea kl. 7 i morse men jag får väl tänka att om jag lagt mej när hon gjorde det så hade jag varit piggare, men så klok var inte jag. Men det bästa med det var ju att vi fick njuta av en underbar dag med så många mer timmar. Idag har vi hunnit med skogspromenad, korvgrillning och lite träning med Kim och Saffran. En hel del kort har hunnits och tagits oxå och den del blev riktigt fina.
Engla spanar över "sina" ägor och funderar på vad hon ska hitta på här näst...

Tikka njuter i solen och hänger med Kim i köksfönstret för det kan eventullet, kanske, möjligtvis ramla ner en korv som hon annars kan missa ;)

Så var det det här med träningen ja eller snorkla eller maskerad, hur och med vilka metoder Kim tränar Saffran får nog bli en gåta, men bra gick det och metoden fungerade ;)
Platsläggade med alla tjejerna.

Låt mej presentera Kims grannar, påfåglarna, hästen Whisky och hönsen.

Världens finaste tjejer, observera att Tikka och Saffran (damerna) är på samma bild =)

Pusskalas mellan Coffie och Saffran, stackars Plex fattar inte vad som händer.

Saffran & Coffie
110925

Så nu är jag hemma i mitt hem och ska försöka göra lite plugg och planera kommade helgers kurser så det är fix och klart när Västervik får finfrämmande 2 helger i rad! Men så var det här med självdiciplinen en söndags kväll....Hmmmm....Inte Lisa Björkgrens grej.....

Njut av solen och vännerna och ta in all den värme dom ger!