söndag 11 september 2011

One lovely week

Vips så har en vecka passerat och så var det söndags kväll igen. Denna vecka har det varit FULLT upp hela tiden verkligen, det är inte många minuter tystnad och vila som funnits. Därav mitt uteblivna bloggande. Imåndags var det jobb som vanligt men sen tis-tors var det utbildning och denna gång har vi äntligen börjat med problemhundskonsulten och det var så sjukt kul. Dock har mina löpande tjejer fått varit på lyxcamp hos Jaffa med familj och bara gottat sej i att bott i skogen och haft Frida hemma hos sej. Min tanke var ju att kidnappa Jaffa så jag inte skulle bli helt hundlös men sen när jag fick se henne och Engla tillsammans så kände jag att det var ganska egoistiskt av mej att tvinga henne vara i stan och ligga i skolan när hon lika gärna om en hellre busade med Engla i skogen hela veckan, så så fick det bli =)
Tack underbara familjen för hjälpen <3
Men sen åter till skolan iväg vid straxt efter kl.8 på morgonen och hemma ca kl. 18.30 så det har varit långa dagar men väldigt lärorika. Inte nog med att jag ännu mer känner att jag inte kunde gjort ett bättre val i mitt liv än att bege mej till storstaden för att förverkliga min dröm. Detta är mitt liv och det är det här jag verkligen vill göra. Barn med särsklida behov och hundar det är något jag kommer kämpa för och denna vecka bestämde vi att Engla kommer under våren att börja terapihundsutbildningen så jag på papper kan ta med henne och visa att hon är bäst! Förutom massa insikter så har jag träffat och lärt känna en hel klass med underbara människor som de alla har något att tillföra mitt liv och mitt kunskapsförråd inom hund världen. Alla har så olika erfarenheter och massa kunskap så bara man kan få allt man hör stanna kvar i huvudet tills man kommit hem så rensning och genomgång kan påbörjas så kan jag lära mej mer än bara av mina "lärare". Det har varit mastiga dagar och huvudet har varit bra trött när det kommit hem och på torsdagskvällen trodde jag seriöst inte ens jag skulle få in mej mat innan hvudet skulle ramla ihop men jag hann.
I och med denna utbildning så kommer det även erbjudas kurser och problemhundsträning. En kurs är redan full och den kommer gå 2 lördagar i okt i Västervik den andra har jag inte riktigt bestämt när jag ska ha och om det blir här i Sthlm eller hemma i Västervik, beror på intresse och efterfrågan. Det har även löst sej med 2 av 5 projekthundar så det känns verkligen att jag är på gång nu =)

Vänner då, nu & föralltid <3
Förutom all underbar tid i skolan med nya spännande människor så har jag haft lyxen att haft en gammal vän på besök ons-fre och det kan man inte göra annat än att njuta av. Massa prata, skratt och minnen har ändå hunnits med. Sen till helgen dyker världens bästa Ida upp för ett besök hos syster Sara, men är man i Sthlm måste ju även jag hinnas med såklar. Igår blev det stan för mej och middag med systrarna Ögren innan jag skrämd som en hundvalp i åskväder begav mej hem ensam på Roslagsbanan. Okej kl. var bara 22 men det kan hända mycket även den tiden på dygnet för en ensam lite tjej som mej. Sen idag så blev det ytterligare timmar med Ögrenskorna och då hemma hos mej i mitt totala renoveringskaos. Långpromenad, pizza, film med popcorn, vad kan göra en söndags eftermiddag/kväll bättre?! INGET <3

Fina systrar <3

  

Jag trots allt detta även hunnit med att lära in Engla kommandot "framför" i hopp om att det kanske ska gå vägen nästa vecka när vi ska tävla rallylydnanden. Har klickat in "dutten" på Tikka för att vi ska komma igång med lite små saker. Vi har även hunnit med att vara vaccinationskontrollanter för första gången på Vallentuna BK:s utställning idag på morgonen så här ska vi inte spilla någon tid ;) Bara för besök, skola och jobb finns ska även hundar tränas och aktiveras. Ibland undrar jag själv hur jag orkar och varför jag orkar men det är så kul när allt bara flyter på och livet känns som det är på topp. För att göra mitt kaos lite tydligare så pågår som sagt renovering i mitt vardagsrum. Så möblerna står mitt på golvet inplastade, tapeter ligger ner rivna över hela golvet, väggarna är spacklade och hela mitt sovrum fullt med ALLA dessa jävla prylar jag dräller runt mej i vardagsrummet så välkommen till mitt lilla egna KAOS! Men mitt i allt detta vet jag att jag har världens bästa pappa som bara kommer trolla upp tapeterna på väggarna, glida igenom ett IKEA besök med sin dotter och sen slutligen bara kasta upp den nya tv på väggen och allt detta kommer ske utan minsta problem. Eller vi tar då bort dagens händelse där jag och Ida noga, pedagogiskt och tydligt upplyser pappa och Uffe om att ni ska INTE ta dom chokladkakorna med vit choklad på. Nej det skulle ju dom inte, men när vi kommer hem vad har dom tagit, JO dom MED choklad. Underbara dotterna jag är ringer jag min fader och frågar hur han tänker och då svarar han "Men vi tog ju inte dom med choklad vi tog ju dom med vanilj på!" Ja vad ska man säga, ytterligaren en gång tittar jag på min kylskåpsmagnet och läser de begåvade orden:
"The more I know about men, the more I love my dog!"
Så jag tror denna vecka kommer glida på som bara den. Det roliga med allt detta är att min mor befinner sej i Spanien och förra året denna tid så köpte jag och min kära far Engla på ganska mycket eget bevåg så vi får la se vad vi ska hitta på denna gång, förutom vardagsrumsrenoveringen ;-)
Livet kan verkligen vara så underbart att leva ibland och det är dom stunderna jag lever på när mina vänner Värken och Oturen gör sej påminda. Men livet är inte lätt och ska inte vara heller för med varje motgång kommer en framgång och det är dessa stunder vi lär oss som bäst. Lev här och nu i spöregn och 15+, vad kan då vara bättre än att krypa till kojs och njuta va två underbara gyllene lyckor som gör dom hårda dagarna värt livet att leva. Så nu är snart hösten här och allt vad det innebär med tjocka kläder, levande ljus och många långa stunder med bra böcker och roliga filmer....

Njut varje minut, den kommer inte igen