torsdag 15 september 2011

Laddning!

Kort uppdatering utan kort blir det idag då klockan ringer tidigt imorgon bitti och jag har en dag på ca 11h framför mej och 8 av dem ska tillbringas på förelsäning så jag bör ha sovit ut.
Denna vecka har vi mest sysslat med att renovera, handla och även träna lite inför helgens kommande bravader. Nu är iaf vardagsrummet nästan klar, jag kan iaf ta mej in i mitt sovrum och ut i hallen så pappa och jag är på god väg att lyckas med detta utan mammas hjälp. Det är inte bara så att tapeter har rivits och satts upp utan det har även ingått besök på IKEA, Elgiganten och Hemtex så kära far har fått stått ut med mycket. Men jämför vi med när jag bodde 3 min ifrån och inte 30mil så kommer han ändå lindrigt undan. I mitt hem med pappas fantastiska smakråd (ja det blir bra-råd) finns det nu nya gardiner, kuddar, bord, pläd och sist men inte minst en TV =)) En platt sådan som nu sitter på väggen, kanonkul. Ännu roligare hade det varit om jag hade förstått hur man ställde in kanalerna på rätt siffra och fixade till bilden men det är ju bara lyxsaker men ändå nog så viktiga. Men får jag styra lite och knepa och knåpa så ska jag nog lösa detta med, eller om en karl flyttar in innan det är ju ett annat alternativ. Båda känns som de kommer ske rätt omgående, eller hur var det nu?! ;)
Jaja nog om tv, allt har verkligen blivit kanon och när allt är ordning och det sista är fixat så kommer det kännas hur bra som helst. Det blev verkligen större nu när det är vita tapeter som sitter fast istället för mina beige/bruna som hängde från väggarna. Grymt nöjd är jag, så frågan är bara när pappsen ska ta tag i hallen och köket oxå då är det nästan så man är lite sugen på att värdera den bara för att se hur stor skillnad saker och ting gör. Jag ska också säga att mina tjejer har varit grymt duktiga i allt slipdamm, prylar över allt och möbler som ett annat tajkonläger. De är verkligen kanon mina töser <3

Trots allt annat som jag har styrt med har jag faktiskt hunnit och tränat lite inför KM:et i rallylydnad som jag och Engla av någon anledning ska ställa upp i. Fattar dock inte varför jag gett mej in på detta kände idag när vi tränade att vi saknar en hel del komandon som jag gärna hade haft befästa innan vi skulle tävla men men vi ser det som en erfarenhet och skrattar åt det hela, kanske inte på lördag men på söndag, då det också är dags för gång nr 2 på lydnadskursen. Detta med rally känner jag verkligen att jag behöver fräscha upp mitt minne inom, när jag hållt kurs hemma har det varit i aktiveringssynpunkt och min utbildning är 4-5år gammal och mycket har hänt. Både i skylt, tävling och träningssammanhang, det har kanske inte gjort saken bättre att jag varit ensam om att vara utbildad rallyinstruktör på minst ca 5 mils avstånd hemma i Västervik och tävlingar har det väl kanske funnits nån i Norrköping 12 mil bort de senaste åren. Så det känns som en uppfräschning nu när det finns möjlighet är välbehövligt, tänk att lille jag kan ha utbildning som är "gammal", där ser man hur mycket som kan hända på kort tid.
Tikka har varit så himlans duktig, jag har slitit på med denna klicker för att få henne att tänka i beteende kedjor men inte riktigt lyckats innan MEN nu så är "dutten" befäst. Idag på BK med massa störning så valde hon "dutten" istället för blodpuddingen och jag blev bara SÅ GLAD. Min lilla tantalanta kan hon med, det går att lära en gammal hund "sitta" på modernt vis om man bara ger sej fan på det. Herregud det är ju ett helt nytt sätt för henne att tänka och jobba så det är väl inte konstigt att det tar tid och att hon inte kanske fattat allt jättefort. Men nu är vi på gång och nu ska detta underhållas och försvåras i lagom takt så det fortfarande är kul men lite utmanande. Jag lär mej verkligen något nytt varje dag mer el minder om hur man kan träna på ett mer motiverande och lockande sätt. Så alla pengar, alla timmar och alla tårar är verkligen värt livet med mina gyllene <3
Nej nu blir det nattinatt och ett par timmars sömn då en inspirerande dag med massa information står på tur!
PUSS&GODNATT