onsdag 29 februari 2012

Magkänsla & Kemi

Sådär ja nu är jag tillbaka i verkligheten 2012 igen, fått ny medicin så nu känns det som jag är på bättringsvägen och det var på tiden. Här i Vallentuna har vårsolen varit framme flera dagar nu på sista tiden och det ger mej en sån energi och idag när jag stod och nötte positionerna, fot, framför och höger med Engla så fick jag tillbaka den där känslan av varför man står och nöter och nöter dessa moment. Tävlingsinstinkten och träningsglädjen bara kom och jag kände att shit nu ska vi fixa detta under våren. Båda dom två känslorna har varit som borta för mej sen i höstas och det har varit för mycket annat som sorg och sjukdomar som gjort att jag inte känt för det alls, men nu så bara kom det över mej. En del har nog med vädret, en del med hur jag mår men framförallt så har det med hur Engla OCH jag mår som team. Nu för första gången på 4-5månader känner jag att vi är vi igen och vi jobbar tillsammans. Det finns massa anledningar och förklaringar till varför det inte har varit vi men nu finns det massa anledningar till att det är VI ingen och det är så underbart.
Fina bilder på Engla på fälten där snön smälter...

Engla leker ko eller nått, vet inte riktigt vad hon gör faktiskt, kanske bara vilar huvudet ;)

Inte nog med att denna träning/tävlingskänslan har kommit tillbaka i min kropp så har även lugnet hos Engla kommit tillbaka när hon är själv. Idag är det onsdag och ensamdag för Engla och när jag kommer hem så möts jag av en hund som sträcker på sej och blir "lagom" glad att jag kommer hem. Inte ett skällande, flämtande vilddjur som kastar sej ut och på mej - UNDERBART! Alltså det har varit så de sista onsdagarna när hon varit själv och det är så skönt. Kanske kan vi få tillbaka balansen, hon får bejaka sitt flockliv som hon garanterat har saknat, hon får mediciner för det som hon mått dåligt av och jag är lugn. Ja allt hänger ju faktiskt inte på Engla även om det är lätt att skylla på henne som inte kan säga emot men en stor del är ju jag oxå och detta med dagis gav mer än jag hade tänkt mej så tack och bock för det.
Så ikväll sitter jag med en bra känsla i kroppen och njuter av min trötta hund som har avnjutit både träningspass och långpromenad i eftermiddagssolen. Vi har tom kommit så långt i vår relation igen att koppel inte ens existerar på promenader inte ens när jag går med någon annan. Den friheten som det ger både mej och Engla är underbart och följsamheten och kontrollen är bättre än någonsin oss emellan. Idag är jag stolt hundägare och känner en riktigt bra magkänsla över min och Englas kommande vår.
"Uscha nu får det smäla, jag blir smutsig."

Något annat kul jag bestämt nu är att jag ska gå hela klickerinstruktörsutbildningen under våren och det tror jag kommer ge mej massa tips och idéer om fortsatt träning både för mej själv och för mina kursdeltagare. Klicker är ett sånt roligt och lätt sätt att motiver och stimulera våra hundar på, man kan verkligen lära dom allt och inget med klicker, från det mest nödvändigaste till det mest knasigaste. Känns som jag verkligen är på gång, tyvärr blev Englas Terapihundsutbildning framskjuten så den får vänta lite men tror det kan vara bra oxå kanske räcker med det jag går och att jag ska försöka få igång en kursverksamhet här i Vallentuna. Men som sagt dagens magkänsla inför våren är verkligen på topp och jag ska komma ihåg den när den är mindre positiv. Har köpt en vägg text med orden -
Dröm om Morgondagen
Minns Gårdagen
Lev Idag
Lev idag <3
Ska sätta dom på ett bra ställe och tänka till på vad jag har och inte det jag tror mej sakna, för vad ska jag sakna?!