lördag 3 mars 2012

Dagens känsla - Tacksamhet

Engla njuter av allt gott godis det innebär när man tränar!

Denna vecka har verkligen bjudit på vårvärme och sol, det har varit helt underbart att bara njuta av att våren kom såhär tidigt. Idag har varit en såndär dag där allt bara har varit så bra och jag har sån ro i min kropp och det är inte var dag det händer. Men lyckan över Engla och våra framsteg i träningen, våren och mycket annat i mitt liv har idag kommit över mej. Har tillbringat flertalet timmar inne i Rålambshovsparken med hundträning och bara njutit av det liv jag har och än mer är påväg att skapa. Engla visade framtassarna verkligen och var inte kopplade en enda gång och kontakten under lydnadsmomenten var helt otrolig med tanke på störningen som ändå var. För det mesta är det bara jag och Engla som nöter, trots att vi försöker träna runt centrum här i Vallentuna så är det inte den störningen som kommer på en tävling och det är det vi måste träna på. Så idag tog jag tillfället i akt när jag ändå skulle ha problemhundsträning där och var tvungen att ha med mej Engla i bilen. Så åter igen kan jag inte annat än att skryta om min lykkliga engel som växer och växer, det är en sån glädje att ha henne i mitt liv.
Engla drömmer om varma dagar för snart, snart är det dags för att BADA!

Engla fick även hjälpa till lite sen när jag hade problemhunden som störning på långt avstånd och hon lyssnar verkligen så bra även på håll nu förtiden. Förr var det ett x antal meter sen slog dövörat på men nu har vi kontakt på 10-15m håll och vi samarbetar även då och det är så skönt. Engla ska nu i maj gå en utbildning som heter "Diplomathunden" och det innebär att hon kommer utbildas till att användas i arbetet med problemhundar. Det känns som det kommer passa fröken som handen i hansken verkligen och framförallt efter att ha sett henne idag så blev det ännu mer bekräftat.

Inte nog med att vi växer tillsammans så växer jag i mitt hundtränade när vi gör dessa framsteg. Det har varit tungt ända sen jag tog bort lilla Pärla förra våren. Glädjen och magkänslan har inte varit på rätt plats och det har många ggr varit tungt att ta sej framåt i träningen. Även om vi gjorde bra ifrån oss på planen i höstas så var det inte den här känslan som nu är tillbaka. Det kan ändå kännas som positivt och det jag har lärt mej är att den tiden jag gett mej själv för att läka förlusten och dessa 365 dagar av sorg och det har gjort att jag också har växt och nu kan njuta och glädjas igen. I detta läge kan man verkligen se att jag ska inte vara utan hund och det är hundar som gör att jag är den jag är och där jag är idag. Jag ger mej fan på att en dag ska jag få min kennel och jag ska få jobba hund på heltid och jag är beredd att kämpa för att nå dit även om det är en tung och hård väg dit. Men idag njuter jag av glädjen att ha en underbar fyrfotad individ i mitt liv och jag ser hennes möjligheter men framförallt mina möjligheter tillsammans med henne och med hjälp av henne.

Me - 120303

Påvägen hem från stan stannade vi till i skogen och jag bara satt på en sten och sög i mej lugnet och dagens upplevelser och kände att snart har det gått 1 år sen jag packade min väska hemma i Västervik och begav mej till Stockholm för att förverkliga drömmen om att utbilda mej till hundpsykolog. Tror helt ärligt att det var mer än en där hemma som var säker på att jag inom detta år skulle ha återvänt hem, men icke och längtan av det finns inte ens. Livet blev inte som det var tänkt när jag gav mej hit, utan det blev bättre!!!!
Så idag dagen innan jag uppfyller den magiska ålder 27 känner jag - tacksamhet och nöjd över vad jag har gjort för mej själv. Imorgon firas det med bästa mamma och pappa som anländer från Spanien idag och det ska bli skönt att få lite tid med dom har inte träffat dom sen jul och det är nog rekord hur länge jag varit utan dom men titt jag lever ändå.......
Sist men inte minst får jag inte glömma bort att berätta att Engla har kommit över det stora hindret att våga hoppa igenom HÖGA ringen, inte den som innebär att gå igenom som vi tragglat länge utan nu hopp igenom ringen, hon växer tjejan och stolt är hon!