torsdag 24 november 2011

Vart är snön?!






Ja det kan man fråga sej....

Igår när jag och Engla var på bruks och tränade var det lera, regn och höstruskigt kallt. Inget mysigt väder alls för att vara 4 dar kvar till första advent. Idag på lunchen går jag endast i tröja och väst och funderar allvarligt på om det är Valborg eller Jul vi snart ska fira. Det var vårvärmande sol och 10 grader varmt, vad hände liksom. Dock hade både värmen och solen försvunnit tills jag slutat och Engla och jag skulle träna men ändå. För 1 år sen hade vi snökaos i Västervik och den 28/11 kunde jag inte ens ta mej ut genom dörren och jag hade snö upp till knäna när jag skulle gå till huset. Lilla Engla som då var bitteliten kom ju knappt fram alls. Men nu kör vi lerrace och höstblåst och gråkallt istället för underbar snö och vinter.

Engla 23-25/11 2010

Det roliga är att vi häromdagen på jobbet satt med våra barn (4-5år) och pratade om just snö och att det snart var jul. Eftersom de senaste åren har varit riktigt mycket snö och det är de dom minns förstod dom inte alls vad vi pratade när vi sa att det faktiskt kunde bli en jul utan snö. Dom tittade undrande på oss och skrattade som vi vore dumma i huvudet eller försökte lura dom. De var fast beslutna om att ingen snö = ingen jul! Så jag hoppas att "mina" barn får rätt och att snön verkligen kommer med december och julen i år igen......

Så då till två lyckade träningspass med min Englo som lever livet till max just nu. Allt är som en enda bergodalbana och ibland så undrar jag om hon själv vet vilket ben hon står på när hon väljer kliven i livet. En sak jag iaf är säker på är att hon väljer glädje och humor när hon rusar fram. Igår började hon träningspasset med att sno leksaken ur min ryggfika, och NEJ den hängde inte ut, och sen dra 17 varv runt plan för att sen komma överlycklig till mej med den som hon hade gjort något riktigt riktigt bra. Helt ärligt visst hade jag kunnat stoppa henne långt innan hon fick tag i leksaken men jag blev så förvånad över hennes insiativförmåga och bus så jag ville se vad hon tänkte göra. Så istället för att ta kampen med henne så såg jag humorn i Englas utveckling och förmåga till att våga ta för sej här i livet lite mer. Idag däremot när hon försökte igen så satte jag stopp, då talade jag om att 1 gång roligt 2 ggr dumt ;)
Jaja träningen ja det var det vi var ute för och vi har båda dagarn kört lydnandsmomenten, ligg, inkallning, följsamhet och "platsläggande".
Ligg - Englas problem är inte snabba läggande från både sitt och stå utan hennes problem har varit att inte resa på sej direkt efter eller gå 7 steg sen lägga sej. Igår gick det sisådär men idag gick det riktigt bra och hon satte flera kanon läggande.
Inkallning - Ja farten har hon verkligen fått upp men nu är förväntan på belöning alldeles för stor så hon står vid min sida och trampar istället för att sätta sej. Farten och ingången sitter men sen att slå ändan i backen verkar ha blivit klurigt för damen.
Följsamheten - Uthållighet, uthållighet och uthållighet är vårt vinter projekt. Sättandet, vändningarna och positionen är så bra men sen att orka är inte helt lätt. Men vi tragglar och tragglar och lägger in det på promenader och i många olika moment att allt inte behöver gå jättefort. Även matte har fått koll på sina fötter i vändningarna så ett + till mej med =)
Platsläggande - Det är ju inte det lättaste att träna när man är själv men störningar kan man skapa om det inte finns. Jag har kört lite nu i skymmningen och det är störning för Engla sen idag när det var ljusare så blev bollar, överkörda grävlingen, apportpinnar och koppel de rörande störningarna för lilltjejen. Svåraste var när matte står ca 5 meter bort och snurrar med bollen då såg man verkligen hur det ryckte i hela Engla men hon LÅG KVAR!!!

Ja som ni ser så jobbar vi på men det mesta. Vi ser december och januari som lite träningsmånader nu när tävlingarna bara glesnar allt mer och så kör vi igång med både rallytävlingarna och lydnandstävlingarna i febuari. Jag är faktiskt taggad för att tävla trot eller ej men jag känner att de två vi genomfört i år har gett mersmak och jag har inte svimmat, skämt ut mej totalt eller brytit ihop utan jag har genomfört alla moment och varit nöjd. Även om lydnandens följsamhet var en pina för jag hade sån god lust att bara släppa kopplet och vända och börja om men hade för mej någonstans i bakhuvudet att det inte var tillåtet ;)

Nej nu ska jag klura lite på bloggens nya utseende och sen ta tag i lite problemhundskrivande som ligger och hänger över mej. Varför ska det vara så svårt att få över det från handskrivet till datan när det bara är och skriva av? Jaja en av mina laster här i livet, "ska bara...." innan jag gör något jag måste.