lördag 25 juni 2011

Midsommar

Ja det bidde midsommar 2011 också konstigt nog. Det är en dag som bara återkommer i mitt liv och som känns så sjukt överskattad men ändå rolig. Som tur är, är jag ingen traditions människa när det gäller denna högtid, som jag egentligen inte riktigt vet varför vi har?. Klurade på det igår när vi sökte på midsommarstångens betydelse men nått med sex har det och göra iaf. Även om inte jag är en traditionsmänniska så brukar ju det svenska midsommar vädret vara en tradition och alltid bjuda på 10 + och regn men för en gång skull valde vädergudarna att ge oss i Väsby sol och värme. Regnet kom i förrgår och i dag istället och det får det gärna göra för då blir det lite nytta gjort.
I år firades midsommar på Väsby stuteri bland hästarna. Eller det var väl kanske bara Engla egentligen som ansåg hästarna som bra sällskap men på Annas gård var vi iaf och hade en trevlig dag/kväll med god mat och underhållning. Ja jag var äldst i sällskapet, vilket dock inte alltid behöver betyda att jag sköter mej bäst men igår var det nog så. Men idag när jag gick upp och flertalet av de andra gästerna mådde sisådär kände jag mej ännu mer vuxen och ansvarsfull. Dock skönk den känslan lite när jag satt mej i bilen och skrämt sökte efter poliser hela vägen hem. Men inte en enda kontroll på hela vägen så väl hemma på parkeringen med nyckeln ur låset kunde jag andas ut och välkomna mej själv hem till civilisationen igen =)

Alla hjälptes vi åt sen hur mycket nytta alla gjorde det är en helt annat historia.


Malik ser till att ta bästa platsen, för vem vet kanske kan han få något dagen till ära ;)

Även den otroligt fina och välarbetade midsommarstången som skulle användas på dagen blev lite uppskjutet till sisådär kl.23 när egentligen ingen nog skulle ha dansat runt den med tanke på rasningens risken. Filmen från dansen kommer jag spara i tryggt förvar för den dagen Anna ska firas på något sätt ska denna video användas. Men bra ledare där som gör allt i världen för att hålla ordning på 10 fulla 20 åringar som gör allt som hon inte säger =) Fler lekar anordnades och detta med irländsk julafton konstaterade jag iaf att det är inget för mej alls.....

Det började väldigt bra med olika taktiker, men........

.....det kanske inte riktigt slutade med den elegansen jag hoppats på.....

....den röda fotbollen var målet att kunna sparka på. Kan väl säga att jag lyckades sådära!

Sill, potatis och nubbe blev lunchen och den efterlängtade grillningen som jag var SÅ sugen på bidde hotdogs på en utsläckt grill pga av att alla var så mätta av lunchen och jordgubbarna. Men inte fy skam det heller med  ljumen hotdogs på plast gaffel.  
Jaja nu sitter jag här tanta lanta som är typ 30 (som dom små barnen kallar mej), och tvättar, städar och styr midsommardagen istället för att ligga bakis och vräka i mej chips och cola. Ganska stolt över mej själv faktiskt. Hur jag hade mått om jag firat midsommar hemma med kända vänner och vid havet är en helt annan historia.....hahaha
 
Tikka, Engla & Malik ute på kvällsrunda och fodrar hästar <3

Något som inte har alls med midsommar att göra men som har med mitt liv att göra är att jag i torsdags skrev på kontrakt för en resurstjänst på en förskola med perfekta tider, lagom avstånd och helt rätt lön. Kanske vänder det vem vet, men nu känns det som att i augusti när jobbet börjar då är det här i Vallentuna jag bor. Just nu känns det bara rörigt, konstigt och oroligt men då blir det tryggt. Lön på kontot, arbetstider som är toppen för hundarna och ett jobb som jag verkligen trivs med och som utan problem gick att kombinera med mina studier. Det var en enrom sten som föll från mina axlar när jag fick detta klart, nu kan jag mer njuta av den ledighet som är kvar och ta vara på tiden med Engla och Tikka och göra allt för att komma in i en normal vardag igen. Jag tror vi alla tre behöver tid tillsammans och rätta in oss i flocken igen efter operationer, sjukdomar och bortgångar. Nu är det vi tre och det ska vara så nu och det är viktigt att finna sin roll i denna nya konstelation. Engla har ju tagit på sej rollen som den orädda, aktiva tonåringen som ÄLSKAR livet mer än någonsin. Tikka har valt den lite mer lugnare och softare inställningen till allt och njuter av det vardagen bjuder på så länge hon får vara med mej. Jag ja vad jag har för roll, det är en stor gåta just nu men jag jobbar på att hitta tillbaka till allt men det tar sin tid. Hemma hade jag haft vänner som slitit ut mej och tränat med hundarna och gått långpromenader men det är inte lika självklart här. Så timmar på bruks blir ensamma och svår tränade men veckans pass med Engla har sparkat mej lite i röven och påmint mej om att jag har en 1 årig guldgruva som VILL och KAN träna med GLÄDJE. Sen har jag även en underbar Tikka som lär både mej och Engla vägen till rätt appotering och en massa annat som ger mej energi. Hon är min Lykka som jag alltid drömt om, den gamla lydiga hunden som ger kärlek, energi och träningsglädje men som också är en kanon uppfostringshjälp till Engla och en härlig vardagskompis. Hon som BARA skulle på semester till mej, hahah Lisa och Håkan släng er i väggen hon är MIN <3

Ge känslorna tid,
 så finner dom rätt väg till lycka....