tisdag 7 juni 2011

Horoskop

Två underbara lediga dagar har förflutit i 30 graders sommar värme. Tre om vi ska ta det ur Tikka och Englas perspektiv. För dom var ju hos hundvakt i söndags och var ute och vandrade och badade hela dagen, medans en ann jobbade. Men ute vistelsen tog vi igen nu måndag och tisdag. Igår hade vi en underbar eftermiddag ute vid Skavlöften. Ett riktigt kanon ställe både för promenader, badning och solning. Hundarna var så himlans underbara och bara lullade runt där på gräsmattan där det både kastades frisbee och spakades boll. Även en rad hundar, ungar, cyklar och joggare passerade och dom bara är, LOVLEY <3
Då är man stolt och det värmer i mitt sårade matte hjärta.

Idag fick mina tjejer ytterligare en dag i värmen men då med bad som belöning. Anna och jag möttes på vägen ut till en grym mysig badplats där både vi och hundarna kunde ha en toppen dag i solen. Tikka, Engla och Malik dom BADADE kan man minst sagt säga. De var verkligen hel galna och Engla som inte hoppat i direkt innan bara kastades sej i vattnet på Tikka, över Tikka och simmade som aldrig förr. Tikka hon simmade bara mest runt och nöjt av det underbara vattnet och friheten att få göra det. Landkrabba som jag är så räckte det med att doppa tårna för mej, men det var skönt ;)
På eftermiddagen bar det i väg till förskolan på sommaravslutning. Där bjöds det på vacker sång, grillning och massa bad för barnen. Vilket kanon ställe säger bara det, TOPPEN!

Ska jag försöka att se fördelarna med allt som har hänt så är det ändå en del grejer. Bl.a. så har Engla börjat att leva ut och är så himlans rolig rent ut sagt och njuter av sitt liv som aldrig förr. Tyvärr innebär detta även försök till race i trappuppgången sent på kvällen men som tur var hängde INTE Tikka på. Sen så kan jag gå riktiga långpromenader och jag kan utan att behöva tänka på Pärlas växande kropp vara ute en hel dag. Även om Engla fortfarande är under uppväxt så är hon ju näst intill färdig om man jämförde med Meatball och hennes xxl kostym. Möjligheten till att ha dom lösa under vanliga stadspromenader har också ökat för Tikka drar inte Engla igång på samma sätt som hon alltid lyckades med, med Pärla. Så ja jag försöker plocka fram dessa delar och tankar när de tunga stunderna kommer över mej. Visst känns det tomt och ibland vänder man sej för att leta rätt på henne eftersom levde Engla upp genom detta och tar nu enorm plats så jag har och göra. Även Tikka syns mer för de små tar inte all uppmärksamhet hela tiden utan Tikkas fantastiska sidor får en större plats och mer lek med Engla bjuds det på <3

I senaste Härliga Hund så står det hundarnas horoskop och det stämmer skrämmande bra...
Tikka - Skorpionen
Det här är en hund med starkt revirtänk, du har säkert fått "den där" blicken när du glad i hågen sätter dej bredvid din hund i favortitsoffan. Du har en perfekt vakthund som har näsa för mysterier, så ett gott tips är att leka dektektiv med hunden i sommar.
Säger bara en sak, tur att inte fröken har en plats i soffan då ;)
"Nej men jag har min naturliga vaktplats i skogen för den är MIN ;)"

Engla - Kräftan
Din hund trivs bäst hemma och gör allt för att skydda familjen från faror. När hunden är ute vill den helst vara med matte, så du kan kanske passa på att socialträna den nu under sommaren när kontakterna blir fler. Låt din hund nos på andra i sin egna takt, så ska du se att ni har utökat vänkretsen väsentligt till kräftpremiären..
Haha det är Englas blyghet som jag ska skylla på för att ta kontakt med heta snyggingar...hmm
"Har redan börjat spana åt dej matte och hittat något SÅÅÅ snyggt ;) "
ps. ja det är dreglet som rinner....

Rätt kul att båda mina individer passar in på detta och både Lykka och Pärla skulle ha varit Skorpioner och dom var ju rätt snarlika sin mor på många sätt. Snacka om att hundar likt vi är unika individer som har en unik personlighet som behöver olika träning, tid och socialt för att utvecklas till underbara individer. Alla mina hundar har varit så olika men de har alla haft en enorm personlighet och det är det som jag tycker är det roligaste. Man vet aldrig riktigt hur valpen som man hämtar som 8 veckor kommer att bli som 1-2 åring, varje dag/vecka/period är en ny tid i utvecklingsfasen som ger mej som ägare möjligheter till ökad kunskap och relation till just den här hunden. Och just nu njuter jag av Englas fortsatta utveckling och livsglädje och Tikkas underbara personlighet och fantastiska egenskaper och värdighet som den dam hon är <3

Vrid och vänd tillslut SKA det bli rätt...