söndag 18 mars 2012

Skäms på mej....

Precis hemkommen från en fullspäckad helg i Västervik, kanske inte konstigt, vet inte när jag sist hade en lugn helg "hemma". Men eftersom resorna hem blir färre och varje gång fylls de med problemhundar och kurser samtidigt som mor och far vill ha sin tid och ibland kan det ju vara kul och träffa lite vänner också. Denna helg har det verkligen varit jobb, i lördags var det dags för Rallylydnadskurs för Västerviks bruks hundsklubb. En spännande blandning på hundfolk med olika mål och erfarenheter och då som instruktör är det verkligen viktigt att möta alla på sin nivå och hitta deltagarnas motivation och få dem att samarbeta med sin hund och inte kommunicera genom koppel och tjat. Kanon kul och stimulerande både för mej och förhoppningsvis deltagarna. När dagen väl var till ände så fanns det 6 trötta och smått förvirrade deltagar men framförallt 6 trötta hundar. Jag tycker det är så kul när man har nybörjar rally för helt plötsligt står det ett gäng vuxna människor som helt tappat greppet om höger och vänster och de enklaste skyltarna är en enda röra. Men vi avslutade dagen med att gå en bana med dagens inlärda skyltar och alla deltagare ska verkligen känna sej nöjda och se alla de resultat som de uppnådde under dagen.


Vissa hade det bättre än andra, framförallt de observatörer som ska utbilda sej nästa helg. Massa tid i solen med utsikt över ett gäng duktiga hundtränare!

Bild 1: Annika och Leia jobbar på för fullt och är i fullfärd med att ta fram leken som slutbelöning, i bakgrunden kan vi se Birgitta och Simon jobba på bra med samma övning.
Bild 2: Mi från Jami Hundsport och hennes 12,5år gammal Russin (äldsta deltagaren idag).

Med på kursen var självklart min egna ängel och återigen visar hon vilken fantastisk hund hon har utvecklats till. Inte nog med att hon är till hjälp när skyltar ska förklaras utan passivitetsträningen som hon får på köpet är guld värd. Vaddå platsliggning 2min här snackar vi kanske 20min och hunden ligger kvar, kan man då annat än att sträcka på sej och vara grymt stolt över min lilla levande reklampelare. Reporter och fotografen som var där för lokaltidinigens räkning sa "När man ser din hund så kan tom jag bli sugen på att äga en hund om den skulle vara så." Ja det blir jag också när hon sköter sej på detta vis, sen skulle de ha sett timmarna, tårarna och de kommande gråahåret som är en del av detta arbete, men allt är det värt idag.

Det fanns även en trött instruktör med hund efter denna kanondag <3

Det jag skäms för är dock detta sporadiska bloggande det varit i mars. Vet inte riktigt vad jag hållt på med för massor saker inom hundträning och Englas och min utveckling finns det att delge er men datorn och bloggande har kommit i andra hand tyvärr. Ska försöka hitta något vettigt sätt jag kan blogga från telefonen så kan det bli lite mer korta blogginlägg om vår vardag. Denna vecka som gått har både klickerinstruktörsutbildningen sparkat igång och torsdagsträningen på bruks. Båda sakerna är stora delar i min hundträning och gör att jag utvecklas något enormt som både hundägare och instruktör och kommande hundpsykolog.
Under helgen har jag eller jag och jag men en kompis till mej kommit igång med den nya loggan och hemsidan som ska fixas till med lite detaljer. Nu när kurserna börjar flyta på så känns det som allt behöver en bättre struktur och kläder och material måste fixas. Men eftersom jag nu startat ett samarbete med Petras Hunddagis här i Vallentuna har jag fått toppen möjligheter till kurslokaler och föreläsningar. Det fanns alltså fler goda anledningar till att Engla skulle börja på dagis. Så nästa vecka sparkar vårens första kurs igång "Motivation&belöning", som är full. Det ska verkligen bli så kul att komma igång med kurser. det var länge sen jag saknade kursverksamheten men nu när utbildningar, egen träning flyter på så bra så blir kurser så mycket mer lockande att hålla så nu väntar våren 2012 med massa nyheter =))