torsdag 8 december 2011

Klicker

Jaha snart var det dags för Lucia och sen var det jul igen, vart tog 2011 vägen egentligen? Även om jag undrar vart det har tagit vägen och vart tiden har försvunnit så undrar jag inte vad som hänt 2011, det har varit en händelserikt år som förändrat både mitt och många av mina vänners liv. Så om jag resumerar händelserna i bara mitt liv och runt mej så undrar jag var det bara 2011 som allt detta hände men det är den bistra sanningen. Jag säger inte att jag på något sätt är missnöjd, kanske sårad, arg och ledsen över en hel del men också jävligt stolt och tacksam över att mitt liv ser ut som det gör och att det är bara tack vara mej själv som det har blivit såhär och att inte de djupaste dalarna har blivit mitt hem igenom allt som hänt. Så därför sträcker jag på mej och känner att va fan överlevde 2011 också nu tar vi nästa år....

I och med att det är december månad och snön lyser med sin frånvaro fortfarande så lever vi i en rätt svart vardag. Alla promenader som blir av den längre sorten blir i mörker med ett gäng reflexer på både mej och Engla och men mörkret innebär möjligheterna till att vara lös och springa runt och leka väldigt få. Även träningstiden på bruks är begränsad och det är här som klicker och massa trix kommer in som lösningen på den mörka tidens aktiveringstid. Självklart måste Engla få jobba men det är inte kul i bäcksvart mörker och helt själv att stå och nöta moment på moment och frysa halvt ihjäl. Nej jag tycker inte det så det blir promenader med inslag av träning och sen blir det kvällar med klicker istället och Engla verkar inte klaga hon lär sej en hel del tokigheter och magen fylls med gott godis så vi ska nog överleva denna månad med. Vi kommer om inte annat vara mer klickervana som team när skolan börjar för Engla till våren och tävlingsmomenten kommer nog sitta också trots klickerns trix.

Denna vecka har vi verkligen haft det riktigt gött, inte en enda MÅSTE aktivitet på eftermiddagarna och det är så underbart. Istället har det blivit mycket läsa, träna och promenader, men framförallt har min onda kropp fått välbehövlig vila. Av någon anledning så har den börjat göra riktigt ont och både hand och fotleder värker på kvällarna. Troligtvis är det kylan tillsammans med hösten spänningar som nu börjar kännas i rygg och leder, så varje dag minst 2ggr sitter jag på min massagedyna och ger ryggen välbehövlig värme och massage. Gör allt för att den ska hålla de 2 sista veckorna nu innan 1 veckas semester väntar vid jul och nyår, den ska framförallt orka vägen hem till Västervik i jultrafiken den 23. Det kan ju även en frisk kropp gå i däck för så all kurering som går står nu på schemat.

I och med denna kurering och att jag faktiskt idag gör nästan allt jag kan för att min kropp ska må så bra som den kan så blev det idag i halkan att inhandla mej ett par nya icebugs så jag slipper gå som en 90 årig tant som gjort i byxan. Det är inte bra för någon kropp och framförallt inte för min, det är som rena döden halka och inga dubbar. Så idag blev det inhandlat och när jag stod där i butiken och klurade på, ska jag köpa dom snygga som jag haft innan men som jag dock inte trivdes riktigt i för de var både för små och inte sköna eller ska jag köpa dom praktiska med dragkedja så jag sparar mina händer och som var skönare i rätt storlek? Ja det är väl här som det märks att förnuftet kommer med åldern, jag tog de skönare men fulare skorna och gick nöjt hem och tyckte jag gjort ett bra klipp. Även denna reflexhistoria är ju något som visar på förnuft, innan har jag varit hur kass som helst på att använda och mamma har väl tjatat hål i huvudet på mej om hur viktigt det är. Visst hundarna har fått både många, dyra och fina reflexer men jag, nej nej jag klarar mej, eller....? Men i år så har jag både reflex i jackan som hänger fint i snöret som jag kan stoppa in i fickan och sen sånna reflexband som jag sätter på mej på armarna när jag går i mörkret! Undra om förnuftet har med storstaden att göra eller att jag helt enkelt har blivit vuxen utan mamma 5 min från mitt hem? hmmm
Dock har jag inte blivit så vuxen så jag tar tag i detta med julkort som vissa andra i min bekanskapskrest så duktigt gjort, det får vänta till nästa år, nog med vuxenpoäng för denna vinter ;)