måndag 12 december 2011

Hundmässa

Man kan minst sagt säga att jag har haft en fullspäckad helg, mycket rolig och bra men ändå hur mycket som helst att styra med. Ifredags smet jag tidigare från jobbet så jag och Engla hann med en långpromenad i skogen och leran innan det blev tvärsvart även om det var precis precis som vi hann. Sen var det tvätt och massa annat fix hela fredagskvällen. Sova var nog egentligen det mest viktiga med tanke på att på lördagen stod det 30-års fest på schemat och besök av Lena och Disel. Söndagen visste jag skulle bjuda på en lång dag på Hundmässan här i Stockholm.

Englas och mitt underbara promenad underlag i fredags eftermiddags. Ska bara medela att hon sprang INTE rak igenom detta vatten bad även om jag vet att rätt många retriver ägare jut nu tänker "SÄKERT" ;)

Lördagen blev helt kanon, Engla och jag tog oss en riktig sovmorgon innan det bar iväg till jobbarkompisens dotter för lite pensionat helg för Engla. Där kan man säga att hon blev rejält bortskämd men vem kan inte låta bli att charmas av mitt engelska hjärta? Det är ju så, alla bara måste ge henne massa köttbullar, ha henne sovandes i soffor och sängar och leka med henne kan man ju bara inte hoppa över. Iaf inte om man frågar dom som har träffat henne ;)
Jag däremot fick agera pensionat för Lena och Disel som sagt som skulle ge sej på idéen att ställa ut stackars träsktrollet på mässan. Snabbt mottagande blev det innan jag skulle iväg och fira Frida som klivit in i 30-års kategorin. En kanon kväll med massa nya människor ute i skogen blev det. Det är gött när man köper lite nya kläder och man känner sej bekväm i det och känner sej lagom fin. Jag hatar verkligen att klä på mej först och inte veta vad folk ska ha på sej dit jag ska och är det som i detta fall där jag inte känner en hel del då kan jag få panik över hur fin eller "ful" jag ska vara. Men denna gång blev jag riktigt nöjd och det var så skönt. Tyvärr fick kvällen bli ganska tidigt för mej eftersom Lena och Mathilda (Disels uppfödare) hade kommit på den roliga idén att vi skulle vara i Älvsjö 7.30 en söndagsmorgon så kände jag att sömnen var jag behov av om jag skulle palla en dag i trängsel och stress.
Dock väl hemma fastnade jag på hallgolvet och Lena på vardagsrumsgolvet på tok för länge med att bara prata massa skit. Ja och ni undrar säkert varför golvet har jag inga möbler? Jo jag har möbler men Lena hade självklart offrat sin sovplats till Disel för han kan ju inte ligga på golvet och sen så jag skulle "bara" som alltid sitta en stund. Skitsamma trevligt var det och golvet kan bli skönt bara man har ett varmt element som ryggstöd ;)

Väl i säng och efter lite sömn blev det dags för uppstigning, Lena hade som varit vaken ett x antal minuter mer än mej för Disel var både rastad, ordninggjord och klar för att visas upp när jag släpade mej upp ur sängen. Som de två tidsoptimister vi är så skulle jag framförallt hinna göra mej klar och äta på 30min, TROLIGT! Vi kan ju säga så här, jag var klar dock utan frukost i magen, Lenas hår var inte klart, väskan var ompackad mer än 1 gång och allt var lagom rörigt och iväg kom vi BARA 20 min sent men kl.7.30 var vi ta mej sjutton på plats ändå. Bra jobbat måste jag säga för att vara mej =)

Väl inne på mässan och allt arbete och allt styr kring vad som är rätt och fel klädsel på ägaren och om Disels päls ligger åt ena eller andra hållet skärmde mej rätt rejält och jag tänkt nöjt på min icke utställnings korekta tjeja hemma och log åt lera och sena öron, för lite päls och långa ben och kände hon är prefekt till mycket annat. Ja alla är vi gjorda för olika saker och vissa passar till allt, uppenbarligen så kunde även träskepipaget Lena&Disel förvandlas till rena och snygga inför detta kaos. Väl i ringen skötte sej herre riktigt bra och som både vän, instruktör och allmän jourhavande kompis i Lenas hundägandeskap så värmde det i hjärtat och se hur långt de kommit tillsammans. Dock blev de utan placering men en 1:a och bra bedömning kändes som ett mer än väl godkänt resultat för detta orutinerade ekipage i såndan sammanhang.

111211
Så stort grattis till Disel & Lena!!!

Lucas (Disels halvbror) & ägare Johanna som jag fick äran att lära känna under dagen.
Bild 2 - Disel som ser sej omkring och spanar in sina konkurenter.

Dagen bestod dock av lite mer än bara Explicit flatar trot eller ej. Det blev möte med lite klasskompisar och andra välbekanta ansikten. Hann faktiskt med LITE shopping och jag är imponerad av mej själv som höll mej till min budget och Engla är bara 1 leksak rikare och ett koppel och en tagetsticka också men det är vettiga saker iaf. Så dagen blev riktigt bra även om jag var sjukt trött när Lena släppte av mej hemma och Engla väl var hämtad från Erica så var jag både nöjd och glad med även denna helg!

Nu väntar en vecka fylld med massa grejer, imorgon är det Lucia friande på jobbet som jag känner att ANDAS kommer blir något jag kommer sätta som påminnelse på mobilen om. Dock sjukt kul men oj vad folk och barn det kommer bli. Sen på Onsdag ska Engla iväg på julbad, min välpälsade och otrimmade golden ska iväg på bad och trimmning. Denna mening känns dock väldigt fel om man läser att jag blev avskräckt av helgen men det är faktiskt i ren välmening då en klasskompis som håller på att utbilda sej till hundfrissör som Engla ställer upp som model. Har dock inte talat om detta för Engla än för jag känner att bada för att bli ren är inte riktigt hennes grej så hon kommer nog vara fin i ca 1 dygn, kanske 2 om jag har tur sen är lerfläckarna tillbaka. Men oj så gott hon kommer lukta och så fin hon kommer vara =)

Nej nu blir det lite mat och klickerträning innan sängen väntar för denna dag. Tack alla inblandade för en kanonhelg, både fest, hundvakt och hundmässa!