söndag 10 juli 2011

Sol & hundar


Trots mitt humör i torsdagskväll så blev det en toppen helg i hettan. Fredagen tillbringades på "min" gård där både jag och hundar bara slappade och hade det BÄST. Jag började att läsa en av böckerna till problemhunden som börjar i september, grymt intressant bok och massa fakta som jag har i mitt huvud har jag nu fått ord på. Det är inte alltid det lättaste kan jag lova, men ju mer man läser och ju fler gånger man hör saker ju bättre sitter det i ens egna huvud och ju fler sätt kan man förklara det på för kursdeltagare och vänner som jag plågar med allt. Känns så underbart att det snart är dags att börja på riktigt, livet som jag flyttade hit för är snart här, skola, jobb och underbara gyllene att träna =))
Fredagskvällen avslutades med grillning hos Linda och Texas.
Texas
Lördagmorgon och upp och hoppa till klockan för jag och Josefine skulle iväg och titta på lydnadstävling. Fika packades med och flera lärorika timmar flöt förbi på klubben. Josefine som passar hundarna när jag jobbar eller pluggar tyckte det var så kul och jag blir så glad att ha med mej henne och se hennes glädje i att passa hundarna innan en egen finns med i planeringen. Snacka om ett av de mest positiva mötena med främmande människor här i Vallentuna så där en söndagskväll. Jag försökte hitta modet att inse att jag faktiskt skulle klara av att tävla lydnadsklass 1 om jag bara vågade chansa lite. Engla kan det flesta momenten utan problem och när jag såg de andra som tävlade och nollade moment men ändå var glada kände jag att nu MÅSTE jag ta tag i detta så jag anmälde mej till en lydnadskurs till hösten med Engla pengla. Så jag kan träffa lite folk att träna med och komma igång för hon KAN!
Rätt skönt i värmen med en gård!
Söndagen bjöd på mulet till att börja med så efter en långpromenad med tjejerna så blev det en tur till Täby centrum vilket jag inte skulle ha gjort. Jag handlade inte bara saker som jag inte skulle utan jag drog även på mej en ny P-bot eftersom jag glömt att ställa in P-skivan rätt :( Men men jag lär av mina misstag och denna gång hade jag ju iaf parkerat rätt men glömt en liten detalj för att slippa böterna. Men jag får glädjas åt allt fint jag fyndade, man kan säga att det blev lite mer än bara de tänka solglasögonen och hundmat. Varför är det så kul att shoppa när man är uttråkad?! Konstigt det där men nu får det vara nog och jag ska nog be alla butiker ta bort REA-skyltarna snart så jag slipper tänka "Ååå titta vad billigt det måste jag ha" men tänker man så om många saker blir det inte billigt i slutänden Lisa Björkgren!!
 
Nya solglasögon var ett måste efter att de andra gick sönder häromdagen, "Jumpsuiten" var ett måste till det priset och väskan var jag behov av om jag inte ska använda påsar till jobbet i höst ;)
Väl tillbaka i Vallentuna blev det en tur till bruks och jag är så stolt över min Engla. Hon är så himlans duktig och vi jobbade på som bara den med apporten och hund JAGADE mej med det och glädjen bara sprudlade om hunden och hon verkligen tryckte sej mot mitt ben med den och visade att matte kolla, kolla jag kan!
SÅ UNDERBART, LOVEY!!
Snyggo <3
Hon tar den så fint om hon står och man jobbar med henne men ber man henne sitta och ta den så kan jag fet glömma att hon tänker ta den. Då sitter hon bara och tittar åt ett annat håll och ser ut som trottsungen hon verkligen är. Men tragglar vi så det sitter till 110% i den andra situationen så ska det nog gå i slutänden med en sittandes Engla också. Vi testade även ställandet under gång och DET SITTER som bara den. Jag kom på mej själv att jag måste vara mer uppmärksam på att variera avståndet på när jag kommenderar henne för när jag gått en viss bit så börjar hon sakta efter och stanna som "Jag vet att du snart säger det". Men det behövdes inte så många repetioner för att hon skulle vara med på noterna igen =)
 
"Titta titta matte jag KAN!!"

Tikka håller jag på och funderar och klurar på vad vi ska hitta på och göra. Är lite inne på att börja Rallylydnadskurs med henne till hösten för hon tyckte det var så kul när hon var med på det hemma i Västervik. Så klicker träningen är i fokus, det blir så mycket lättare om jag får igång henne och tänka mer självständigt och bjuda på beteenden utan massa hjälper. Idag har hon iaf lärt sej att nosa på ena handen leder till godis från andra handen, duktig tant =) Det är en utmaning att jobba med en äldre hund med massa erfarenheter och upplevelser i bagaget som jag inte har en aning om, allt det påverkar ju träningen vilket är helt naturligt. Det är nog inte bara mej det är en spännande utmaning för utan även för Tikki som ska börja lära och förstå massa nytt som jag hitta på men hon är duktig min tjeja, tillsammans är vi starka <3
 
"Matte jag kan med =) "
Snacka om gyllene lycka <3
Nu blir det en slappkväll innan en veckas jobb väntar då klockan kommer vara ställd på 04.45 vilket i min värld är NATT!!! Hahah kommer bli kanon det här, tur att mina arbetstider är annorlunda till hösten och min arbetsplats ligger lite närmre. Är ju van vid Västerviksavstånd så 30 min i bil till jobbet när man börjar kl.06.30 blir utmanande för Trötter ;) Men det kan bli väldigt kul att jobba lite så man känner sej lite behövd här i världen, ännu bättre är det när det är på ett ställe man trivs!

Jag avslutar dagens blogg med det vettigaste jag någonsin läst i en bok och så sant som det bara kan bli, men SÅ SVÅRT för vissa att förstå...........
" På 4-5 ggr har du fått fram till hunden vad det är du vill,
40-50 ggr har du LÄRT hunden vad det är du vill!"
Tänkvärt att ha med sej i träning när man allt för många ggr ställer för stora krav för tidigt på sin fyrbente vän som gör allt för att vara till lags.