onsdag 6 juli 2011

En veckas semester.

Vart tog den vägen??

Ja en vecka har flytit förbi oss och jag och mina gyllene har tillbringat den på västkusten hos bror med familj. Vi har haft en kanon vecka som har innehållt både fart och stoj samtidigt som lugnt och skönt. Lugn och ro är nog inte ord som jag ska sätta ihop med en 6åring och en 8åring men lugnt och skönt funkar bra. Tanken var att på söndagen skulle jag bege mej hemåt men sen sköt jag upp det till måndag och väl på tisdag så satte jag mej i bilen för den långa resa hem. Underbart när man inte behöver bestämma från början utan vi har anpassat oss lite vart eftersom och vad väder och aktiviteter har hittat på åt oss.
 
Lysekil 30 juni -11
Torsdagen började bättre än bäst med strålande sol och en dag i fina Lysekil. Ja ibland så kan man ju undra varför man valt Vallentuna utan havet och lugnet istället för att stanna i världens finaste Lysekil där det är så gött. Men men livet vill inte alltid som havet och miljön men om man kan flytta Lysekils sommarliv och miljö till Vallentuna så kan jag ta Vallentunas läge och miljö vintertid, går det?!
Underbart hade vi det iaf och det blev bad för hundar och ungar. Engla var ju bara SÅÅÅ tvungen att få bada på sin 1 årsdag, herregud hur skulle det annars gå.
 

Kanon när man kan skicka barnen och göra precis det som man bara är sååå sugen på och göra, eller hur Camilla?! Tångbad var ju precis vad du funderade på? ;)
Fredagen blev en dag där vi gick å gick å gick men kom aldrig fram typ. Skönt var det och jag fick se delar utav Uddevalla som jag aldrig tidigare sett och uppenbarligen inte Anders och Camilla heller *ler*. Jag vet inte riktigt hur vi tänkte när vi drog med barnen på en ca 1 mils lång promenad när vi i våra huvuden hade planerat en dag på Liseberg på lördagen. Men våra små kämpar pallade såklart en dag på Liseberg utan gråt och kramp i benen. För mej var det bara att bita ihop och le och vara glad för min glädje tog inte bort all trötthet i benen som den uppenbarligen måste ha gjort på barnen. Även om det första de sa på söndagsmorgonen var, måste vi följa med ut med hundarna? =)
Två trötta tjejer <3
Utsikten från Parisehjulet.
Camillia och jag hade en kanondag med barnen och några få vinster fick vi med oss hem även om inte stjärnvinsterna vilja hänga på oss. Men vi ägnade mest tid åt att äta och åka karuseller trots att jag var en aningens besviken när jag varken fick testa barnens radiobilar eller barnkarusellen som bara går runt, men barnen däremot fick följa med i Lisebergsbanan, vart är rättvisan påväg?! Jaja jag ska väl kanske egentligen vara tyst för jag tackade nej till både tekopparna och slänggungorna pga av att det snurrar för fort för tant. Så även 2011:s behov av sockervadd och karuseller är nu tillfredsställt för mej. Hundarna däremot hade Uddevallas bästaste hundvakt där det nog serverades både det ena och det andra i gottiheter, underbart! Dom ska väl också få njuta av semestern på riktigt. Alicia hade ju köpt lördagsgodis till dom i djuraffären och Alexandra såg noga till att dom fick med sej en burk för dom skulle ju få godis för det var en speciell dag och då måste ju hundarna också få det såklart!
 
Söndagen bjöd på pyjamasparty då ALLA var tvungna att delta ;)
Bästa tjejerna <3
På måndagen blev det en tur till Emaus gård för lite ridining som jag heller btw inte fick delta i, för det var bara för barn, upplyste Alicia mej om på vägen dit. Men klappa grisen och kaninerna var okej om jag gjorde, det var ju snällt det. 
 
På Emaus fick Alicia testa på flera sorters jobb, följa i farfars fotspår och bli snickare, fotograf eller djurskötare, om nu faster får lägga sej i så läggs min röst på veterinär =) Men hon lyckades fånga sin faster från sin bästa sida den korta praktiktiden som fotograf iaf....
Ja och vips så var det tisdag och en vecka på väst kusten hade flygit förbi och hundmaten var nu slut och jobbet kallade så jag och tjejerna fick tacka för en kanon vecka och bege oss hem igen.

Engla och Tikka kommer nu ha ett uppmärkashetsbehov som heter duga att tillfredsställa. När en 6åring väljer koppel och halsband till Tikka när syster väljer smycken och annat fint så förstår man prioriteringen här i livet och kärleken till djur. Alla fyra tjejerna är så fantastiska med varandra och även fast inte hundarna lever med barn eller barnen med hundar så är det en sån självklar värld när de 4 sammanstrålas i en vecka. Promenader, matstuder både hundarnas och våra och det vardagliga blir en sån självklarhet där alla deltar och alla respekteras. Det är så underbart att se gammle Tikka bara smälta in i alla mina upptåg och äventyr med lugn och ro bara jag finns med. Sen se den sjövilda Engla foga sej in i ledet i en barnfamilj och leva rövaren tillsammans med Tikka och matte men i närheten med barnen anpassa sej och vara cool. Okej Englas koppelgående är väl inget jag ska skryta om just nu men vi jobbar på med det, fattar inte vad som har hänt? Eller jo jag förstår precis vad som hänt med Engla hon har blivit 1 år och minst i flocken, vilket leder till att massa valp och unghundsbus måste ut. Dock kändes det som att jag imorse gick ut med 2 valpar när de båda biter varandra, hoppar, studsar och beteer sej som aldrig förr. Jag mest bara stod och tittade på dem och undrade vem av dom som först skulle upptäcka att det fanns en ägare i andra änden av kopplet som man kanske på något vis ska ha någon kontakt med under promenaden. Roligt men ändå så tröttsamt när man tror att man nu mer ska leva med 2 vuxna och lugna hundar utan man istället möts av 2 valpar =)
Ta hänsyn till barnen helt okej men när vuxnas fötter sätts i vattnet plöjes det fram som aldrig förr ;)
Samtidigt så har så mycket lek och bus blivit lagt åt sidan denna vecka och de har skärpt sej och varit med barnen så mycket på deras villkor så jag kan förstå deras "tuppjuck" idag. Även om springet i benen kanske inte har blivit tillgodosatt till 100% så har deras hjärnor och mentalitet fått jobba till 130% istället så Engla har flertalet ggr somnat med huvudet uppe och bara ramlat ihop. Tikka hon har lite mer vett och inse när tillfälle ges till vila och ta vara på dom medans Engla letar egna bus och äventyr.
Lysekil på Englas 1årsdag <3
Nu är vi dock tillbaka i Vallentuna träningen ska tas upp igen. Jag vet att det egentligen kanske är mer en önskan än en verklighet med tanke på att nästa vecka väntas 50timmars arbetsvecka, sen västerviksbesök här, sen pensionatshund, sen tur till västervik, sen bröllop och sen tillbaka för att börja nya jobbet. Så egentligen så ligger planeringen och fokus på träning och mål till hösten då alla resor är slut och vardagen i Vallentuna entligen kan börja!!!
Men träna kan vi göra iaf och det gör vi ju mer eller mindre varje dag men allt blir lite knasigt när rutiner rubbas både nu och då och resor och besök ska hinnas med. De få lediga dagarna vi har går ofta åt till nedvarvning och brukar vara kvava eller smällheta så träning ligger inte på planeringen i hundarna huvud. Kanke denna tid på dygnet med då är mattes huvud inte med på noterna så då kan ett ställande bli till en inkallning och ett frittfölj bli till en tandvisning så dagtid får vara träningstid =)

Måste bara avsluta med mitt enorma underbara välkomnande när jag kom hem igår och i morse när jag kliver in i källaren. Först och främst efter 6 timmar i bil och en långpromenad i åskvärme är längtan efter en lång och skön dusch "WÄTT sååå stor döe" men den längtan slogs i kras när jag inser att vatten är en lyxvara såhär en tisdagskväll i Vallentuna så hundarnas vatten får hämtas i källaren och jag får krypa till kojs utan att varken duschat eller kunnat laga mej mat. Lättat inser jag att vattnet är tillbaka idag på morgonen men när jag går förbi källaren så tycker jag det är märkligt blött på golvet men jag på morronen tänkte bara, "Jaha se vad dom är duktiga och städar när dom tvättar." Varför någon i helvete skulle städa hela källargången när dom tvättar förtäljer inte mina tankar men men. Senare på dagen när jag ska ner med väskan i källaren möter jag vaktmästaren som skurar golven FORTFARANDE eller igen kanske det heter. Det har nämligen blivit översvämmning i källaren och en del av våra förråd under natten/morgonen när vattnet slagits på igen, upps!!

 
Allt som är hundsäkert är väl barnsäkert eller hur är det man säger nu igen?! *ler*

Ta livet för vad det är och gör din egen tolkning av din verklighet, då blir det som BÄST!