torsdag 7 juli 2011

Längtan.....

Just idag i 30 graders underbar sommarvärme är längtan hem till vänner och familj gigantisk. När både jobb, vänner och hundar har svikit en under min första tid i Vallentuna är känslan av misslyckande alldeles för stora. Men även om jag inte vill ha jobbet och livet hemma så känns det för tillfället väldigt lockande och tryggt. Visst man svär och är trött på det vardagliga men samtidigt så vet du att dom du svär på och det du är trött på är något som alltid finns där för dej och du kan lita på dom runt dej. Vana är inte alltid bara nackdel även om det många ggr kan vara tråkigt. Nyheter är spännande och utmanande men också en enorm prövning när det gäller ditt eget välmående och själkänsla. Allt testas och prövas för att se om det nya och spännande håller i längden. Visst trivs jag i Vallentuna och ångrar inte för en minut att jag gjort detta val trots detta kommer tankarna om tvivel fram i omgångar och just nu är det enormt tomt runt mej och dagarna sniglar sej fram.
Längtan till augusti när jobb, skola och träningen på brukshundsklubben sätter igång är stor och det ska bli så skönt när det äntligen kan bli en vardag och man får börja träffa lite nya människor. Det är inte allt för lätt som ny i en stad utan jobb att hitta vänner bara sådär, det tar tid det vet jag men ändå vill jag att allt ska hända NU. Visst har jag lärt känna härliga människor här på kort tid men ändå så är min längtan efter vardagliga vänner som jag är bortskämd med hemifrån stor. Hemma i Västervik finns vännerna för lätt och det finns alltid någon som har lust att få tiden att gå med både meningslösa och meningsfulla aktiviteter. Bara alla öl och cider som kan slukas i sommarvärmen vid vattnet hemma är en dröm just nu när det inte finns någon att dela detta med. Man uppskattar inte det man har förrän man inte har det framför sej längre. Men det SKA gå och det GÅR men dalarna kommer och dom känns. Jag som är van att alltid vara ute, älskar att hitta på saker och bara hänga är ensamheten en pina i detta underbara väder. Sen väntan på att kanske, eventuellt få jobb, kanske eventuellt få lönen i tid, kanske eventuellt hitta på något i helgen är ganska irriterande och blir ännu mer irriterande när det finns tid till att irritera sej på det. Jag är verkligen knasig för ju mer fritid jag har ju mindre får jag gjort och ju latare blir jag. När kalenderna är full och aktiviteterna avlöser varandra sprudlar energin och hemmet är rent och disken diskan och tvätten tvättan, men nu kan jag ju göra det i morgon eller i övermorgon.....För mycket fritid leder i min värld till lathet och sengångar vanor där någon borde sparka mej i röven och säga åt mej att ta tag i saker, men alla är förlångt bort för att göra det ;)

Idag är jag glad för det iaf för då kunde min lata sida tillbringa 5 timmar i solen vid Skavlöten och sola och ha en underbar dag med mina hundar som lapade skugga medans matte slukade i sej solen. Tiden går men ändå så blir det ensamt. Hundarna kommer vara så sjukt bortskämda efter denna sommar med att aldrig vara ensamma alls. Undra hur det kommer gå för dom små liven när matte ska börja jobba och styra till hösten, hoppas att dom inser hur bra dom har det och inte bara lullar på som deras tokiga matte och gnäller sen när det braiga inte finns längre. Egentligen ska jag bara vara tyst, jag älskar att vara ledig på sommaren men inte själv och inte med ett allt mer ekande konto som fylls på mer sällan än ofta. Men snart, snart är det höst, solen utbytt till regn, regnet snart snö och jobbet tar stor del av min tid, timmarna på träningsplanen blir fler och pengarna på kontot samlas på hög, men frågan är vad ska jag med dom till då?! SPARA!!! =))

Ja livet som storstadsbo är både ensamt, spännande, tråkigt och bäst. Men jag vet att efter regn kommer solsken, fast i detta fall kommer nog solen bli till regn om vi följer årstiderna ;) Men nu väntar tävling i helgen då Engla och jag ska hämta inspiration, sen hoppas, hoppas jag på jobb nästa vecka innan det blir dags för långsemester i Viken! Se snart är det augusti och då kommer jag längta efter ledighet och lata sommardagar och all tid med Tikki och Engla <3
Snälla påminn mej då och gå tillbaka och läs detta inlägg som är skrivet i 30 graders hetta och efter en underbar ledig dag i solen med en bra bok och korsord!

NJUT!!!